یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

اسپری درایر

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

امروزه گرانول‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. در برخی موارد صنایع مختلف نیاز دارند که مواد مایع را به پودر تبدیل کنند. انجام این کار از طریق انجماد سخت است و در برخی موارد حتی ممکن نیست. پیشرفت تکنولوژی باعث تولید اسپری درایر برای گرانوله کردن محصولات مختلف شده است. در این مقاله، شرکت شیمی داروی میخک قصد دارد توضیحات جامعی در مورد این محصول ارائه دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اسپری درایر چیست؟

اسپری درایر نوعی خشک کن برای مواد است که با هدف ایجاد گرانول از آن استفاده می‌شود. در واقع برای تهیه گرانول، مواد مورد نظر را به این نوع اسپری آغشته می‌کنند. سپس آن را در معرض یک عامل گازی شکل با دمای بسیار زیاد قرار می‌دهند. این کار باعث برای تبدیل مایعات به پودر انجام می‌شود.

خشک کن یا درایر با هدف خشک کردن مواد محلول، مواد حساس به دما، مواد دارویی، سوسپانسیون و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این دستگاه تماس مواد با هوای گرم فقط در حد چند ثانیه است. به همین دلیل هم طعم و رنگ و خواص فیزیکی مواد حفظ می‌شود. به طور کلی استفاده از این روش جزو بهترین راهکارهایی است که برای خشک کردن و گرانوله کردن محصولات وجود دارد.

بیشتر بخوانیم : تجهیزات آزمایشگاهی

کاربرد اسپری درایر

کاربرد این خشک کن بسیار گسترده است. به طور کلی می‌توان گفت این نوع اسپری خشک کن دو کاربرد کلی دارد. کاربرد اول آن برای خشک کردن و گرانوله کردن پودر مواد پلیمری، کامپوزیتی و سرامیکی است. کاربرد دوم آن خشک کردن و گرانوله کردن انواع مواد شیمیایی و محلول ها محسوب می‌شود.

صنایع مختلفی وجود دارند که از اسپری درایر استفاده می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین صنایعی که به این محصول نیاز خواهند داشت، اشاره کرده‌ایم.

  • صنایع غذایی
  • عصاره‌های گیاهی
  • فراورده‌های خونی
  • صنایع شیمیایی
  • فرآورده‌های شیر
  • دندانپزشکی
  • سرامیک و مواد پیشرفته
  • صنعت پلیمر و رزین
  • رنگدانه‌ها
  • صنعت تولید پارچه

اگر تجربه‌ای در این صنایع داشته باشید، می‌توانید متوجه شوید که پودرها و گرانول‌ها در کدام قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هزینه اسپری درایر

قیمت این دستگاه خشک کن با توجه به میزان تبخیر آب و میزان تولیدی که دارد متغیر است. ویژگی‌های منحصر به فردی که در این محصول خشک کن وجود دارد، در تعیین قیمت آن تأثیر بسزایی دارد. سرعت خشک کردن با استفاده از درایرها سریع است. آن‌ها می‌توانند به صورت آنی مواد خام حساس به حرارت را با حفظ رنگ، عطر و بوی آن‌ها خشک کنند.

کاربرد اسپری‌ها نیز از دیگر فاکتورهایی محسوب می‌شود که در قیمت آن تأثیرگذار است. هر صنعت به نوع خاصی از این اسپری نیاز دارد. به همین دلیل این محصولات متنوع هستند. اگر قصد خرید اسپری درایر را دارید، پیش از خرید لازم است کاربرد مورد نظر خود را مشخص کنید و سپس در مورد قیمت آن پرس و جو کنید.

برخی از شرکت‌ها دستگاه‌های دست دوم خشک کن نیز عرضه می‌کنند. در صورتی که قصد خرید این دستگاه‌ها را دارید، حتما باید به کارایی قطعات و عدم فرسایش آن‌ها توجه داشته باشید. توصیه می‌شود خرید خود را از برندها و شرکت‌های معتبر انجام دهید. برآورد هزینه نیز توسط یک شرکت معتبر با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانیم :دستگاه تولید ماسک

دلایل استفاده از اسپری درایر

اسپری درایر نوعی تکنولوژی است که در فرآیند خشک کردن محصولات مختلف کاربرد دارد. این اسپری کیفیت اصلی محصولات را حفظ می‌کند و حتی می‌تواند ماندگاری آن‌ها را نیز افزایش دهد. این امر امروزه در صنایع مختلفی مورد نیاز است. با فرایند خشک کردن چه در صنایع دارویی و چه در صنایع غیر دارویی، طیف گسترده‌ای از محصولات مختلف با ویژگی‌های مورد نیاز، قابل تولید خواهد بود.

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، این روش خشک کردن در دمای پایین انجام می‌شود و به حرارت زیادی نیاز ندارد. به همین دلیل محصولاتی که از آن به دست می‌آید، قابلیت پراکندگی و محلولیت بسیار خوبی دارند. بسیاری از محصولات و مواد اولیه در صنایع گوناگون باید از این دو ویژگی‌ برخوردار باشند.

مزایای اسپری درایر

شناخت مزیت‌های این محصول خشک کن تعیین می‌کند که آیا برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است یا خیر. در طول مقاله به صورت پراکنده به مزیت‌های این دستگاه اشاره کردیم. اما در این بخش به صورت یکپارچه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

  • گرانول ها در معرض حرارت بیش از اندازه قرار نمی‌گیرند. بنابراین مواد خواص خود را از دست نمی‌دهند.
  • ذرات پودر حاصل از این خشک کن کروی شکل است. همین امر باعث می‌شود که این ذرات به راحتی روی هم حرکت کنند و شکل گرفتن آن‌ها در قالب بهتر انجام شود.
  • ذرات گرانول تقریبا هم اندازه و یکدست هستند.
  • میزان رطوبت به صورت یکنواخت توزیع می‌شود.
  • از نظر اقتصادی این روش خشک کردن بسیار به صرفه است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاربردی در مورد اسپری درایر و ویژگی‌های آن ارائه دهیم. در بخشی از مقاله به اهمیت خرید این اسپری از یک شرکت معتبر اشاره کردیم. شرکت فارما میخک جزو حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌هایی است که در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌ها و محصولات مورد نیاز صنایع مختلف فعالیت می‌کند. در صورتی که سوالی در مورد اسپری خشک کن دارید، می‌توانید با کارشناسان میخک فارما در ارتباط باشید. راه‌های ارتباطی با ما در سایت درج شده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: