دوشنبه 3 اردیبهشت 1403
جستجو کردن
Close this search box.

فیلتر هپا

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

فیلتر هپا

فیلتر هپا یکی از انواع فیلترهای مورد استفاده برای تصفیه هوا در محیط های مختلف می باشد که از ورود ذرات بسیار ریز به محیط جلوگیری می کنند.

این فیلترها نه تنها در دستگه های تصفیه هوا مورد استفاده قرار میگیرند، بلکه در تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نیز کاربرد بالایی دارند.

ما شرکت میخک فارمد در این مقاله قصد داریم در مورد فیلتر هپا، عملکر و انواع آن صحبت کنیم.

در ادامه به معرفی کامل فیلتر HEPA، کاربرد و نحوه عملکرد آن و تاثیراتی که بر جذب ذرات معلق در هوا دارند و همچنین نفش تست نشتی و اینتگریتی فیلتر HEPA اشاره خواهد داشت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فیلتر هپا چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ  صنعتی، حجم بسیار بالای ذرات معلق در هوا می باشد که اندازه آنها 2.5 میکرون بوده و در کمترین زمان وارد خون میشوند. به همین دلیل استفاده از فیلترهای هوا اهمیت زیادی داشته و تنوع در آنها نیز بالا می باشد. فیلتر هپا (High Efficiency Particulate Air) یکی از قدرتمندترین انواع فیلتر هوا می باشد که دارای کارایی بالایی بوده و قادرند ذرات تا 2.5 میکرون را به خود جذب نموده و مانع از ورود آنها به محیط شوند.

این گروه از فیلترهای هوا در زمان جنگ جهانی دوم و به منظور جذب ذرات اتمی معلق در هوا و ممانعت از ورود آنها به سیستم تنفسی انسان ها طراحی شد و به مرور در ساختار آنها تغییراتی شکل گرفت. اصلی ترین ویژگی فیلتر هپا (HEPA) ساختار درهم تنیده آنها می باشد که از الیافی همچون فایبرگلاس، پنبه، پوشال و حصیر تشکیل شده اند. مهم ترین دلیل نیز برای قدرت بالای جذب این فیلترها، ساختار درهم تنیده آنها می باشد و با توجه به میزان فشردگی و جنس الیاف، قدرت جذب آنها نیز متغیر است.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران :

هپا مخفف هوای ذره ای با کارایی بالا است. فیلتر هپا نوعی فیلتر هوای مکانیکی است. این کار با مجبور کردن هوا از طریق یک شبکه ظریف که ذرات مضر مانند گرده، شوره حیوانات خانگی، کنه های گرد و غبار و دود توتون را به دام می اندازد، کار می کند. فیلترهای هپا را می توانید در بیشتر دستگاه های تصفیه هوا پیدا کنید.

فیلترهای پایین خط هپا تعداد بسیار کمی از الیاف را در طول عمر خود می ریزند و بیشترین میزان ریزش در هنگام جدید بودن است. اگرچه برخی از مطالعات فایبرگلاس را با سرطان مرتبط دانسته اند، اما خلاصه ای از تحقیقات حاکی از آن است که این الیاف از دیگر گرد و غبار موجود در هوا مضر نیستند.

فیلتر هپا خود را با آب گرم بشویید و اجازه دهید خشک شود اگر مدل شما به طور خاص بیان می کند که تمیز کردن آب بی خطر است. اگر فیلتر شما بسیار کثیف است می توانید آن را در آب گرم خیس کنید. فیلترهای هپا غیر قابل شستشو و دائمی را با استفاده از خلاuum برای از بین بردن گرد و غبار و باقی مانده تمیز کنید.

بیشتر بخوانیم : تجهیزات آزمایشگاهی

ساخت فیلتر هپا

همان طور که اشاره شد، ساختار این گروه از فیلترهای هوا، الیاف های درهم تنیده ای می باشند و به دلیل پیچیدگی هایی که در آنها وجود دارد، ذرات معلق و آلودگی ها براحتی در آنها اصطلاحا گیر خواهند افتاد. نکته بسیار مهمی که درباره این فیلترها وجود دارد این است که تنها قادرند مانع از ورود ذرات و گرد و غبار و آلودگی ها شوند و برخلاف فیلترهای کربنی تاثیری بر بو نخواهند داشت.

در حالت کلی عملکرد فیلتر هپا را می توان به سه بخش تقسیم نمود که عبارتند از مسدود سازی، گیر افتادن و انتشار و پراکندگی. به طوریکه ذرات کمتر از 100 نانومتر امکان عبور از فیلتر را پیدا نمی کنند و مسدود میشوند.

ذرات با اندازه بزرگتر از یک میکرون در لا به لای الیاف گیر افتاده و جریان هوا تمیز امکان عبور پیدا میکند. برای جلوگیری از ورود ذرات کمتر از 0.1 میکرون، این ذرات در مسیرهای نامنظم جا به جا میشوند و در نهایت این حرکتها باعث میشود تا احتمال گیر افتادن و عدم عبور آنها از الیاف های در هم تنیده افزایش پیدا کند. 

فیلتر هپا کربن شرکت میخک فارمد

فیلتر هپا چگونه کار می‌کند؟

فیلتر هپا به طور کلی برای فیلتراسیون ذرات با قطر بزرگتر از 0.30 میکرون مورد استفاده قرار می گیرد. این ذرات شامل آلاینده‌ها و ذرات ریز گردوغبار هستند.

عملکرد فیلتراسیون فیلتر هپا :

  • ذراتی که دارای قطر بزگتر از 100 نانومتر هستند در سطح بیرونی فیلتر گیر می‌افتند.
  • ذراتی که اغلب اندازه‌ای بزرگتر از یک میکرون دارند و به همراه هوا وارد فیلتر شده اند به دام افتاده و هوا از فیلتر عبور می‌کند.
  • ذراتی که قطری کوچکتر از 0.1 میکرون دارند و دائم تغییر جهت می‌دهند. با توجه به حرکت نامنظم آنها این ذرات، بخشی از آنها که بسیار ریز هستند در فیلتر هپا به دام بیفتند.
  • نحوه فیلتراسیون این ذرات به این صورت است که این ذرات همراه با جریان هوا در لایه‌های فیلتر به دام افتاده و هوا به دلیل انعطاف پذیری بالا از آن عبور خواهد کرد.

فیلتر هپا چه ویژگی هایی دارد؟

  • ساختار این فیلترها به گونه ای است که از به هم فشردن الیاف فایبرگلاس، حصیر و پوشال تشکیل شده اند.
  • لایه‌های به‌هم فشرده فیلتر هپا دارای منافذ ریز با ساختاری لانه زنبوری هستند.
  • قطر الیاف استفاده شده در ساختار به هم فشرده فیلتر بین 0.5 تا 2 میکرون است.
  • فیلترهای هپا با توجه به ضخامت‌های مختلفی که دارند برای کاربردهای خاصی تعریف می شوند.
بیشتر بخوانیم : اتاق تمیز داروسازی

انواع فیلتر هپا

لازم به ذکر است که قدرت جذب ذرات و ممانعت از ورود آنها در فیلترهای هپا به قطر الیاف، سرعت عبور هوا و همچنین ضخامت کلی فیلتر بستگی دارد. این کاملا طبیعی است که هر چه قطر الیافت بیشتر و سرعت عبور هوا کمتر باشد، قدرت جذب و ممانعت از عبور این ذرات بیشتر خواهد بود و کارایی فیلتر بالاتر است.

بر همین اساس فیلترهای هپا موجود در بازار را می توان در گروه های مختلفی تقسیم بندی کرد. از جمله نمونه های پرکاربرد این فیلترها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • فیلتر HEPA H10: قدرت جذب 85 درصد از ذرات با اندازه کمتر از 0.3 میکرون را دارا می باشند.
  • فیلتر HEPA H11: قدرت جذب 95 درصد از ذرات با اندازه 0.3 میکرون
  • فیلتر HEPA H12: قدرت جذب 99.5 درصد از ذرات با اندازه 0.3 میکرون
  • فیلتر HEPA H13: قدرت جذب 99.95 درصد از ذرات معلق در هوا با اندازه 0.3 میکرون
  • فیلتر HEPA H14: قدرت جذب 99.995 درصد از ذرات با اندازه 0.3 میکرون

ذرات PM چیست؟

در ارائه مشخصات و ویژگی های فیلترهای هپا از فاکتور PM استفاده میشود که به معنای اندازه ذرات جامد و آلاینده موجود در هوا می باشد. به عنوان مثال، PM 2.5 به معنای ذرات با اندازه 2.5 میکرون بوده و PM10 نیز به معمای ذرات با اندازه 2.5 تا 10 میکرون می باشد.

انواع فیلتر هپا میخک فارمد

بیشتر بخوانیم : خط تولید جامدات

تست نشتی فیلتر هپا

علاوه بر استفاده از فیلترهای HEPA در دستگاه های تصفیه هوا موجود در محیط های مسکونی و محل کار، این تجهیزات در آزمایشگاه ها و تجهیزات پزشکی و همچنین صنعت داروسازی کاربرد بسیار زیادی دارند. از مهم ترین کاربردهای این فیلترها می توان به استفاده از آنها در اتاق تمیز یا کلین روم اشاره نمود.

با توجه به اینکه وجود هرگونه آلودگی در کلین روم ها می تواند تاثیرات نامطلوبی بر داروها و آزمایش های انجام شده داشته باشد، به همین دلیل لازم است به کمک دستگاه های تصفیه هوا از ورود این آلاینده ها جلوگیری شود. تست نشتی فیلتر هپا از جمله اقداماتی می باشند که برای استفاده از این فیلترها در کلین روم لازم است انجام شود تا کیفیت آنها تضمین گردد.

در تست نشتی فیلتر هپا تلاش میشود تا درصد نفوذ ذرات از آنها شناسایی شود و بر اساس داده های بدست آمده، گزینه های مناسب برای استفاده از اتاق تمیز انتخاب خواهد شد. از دیگر تست های مورد نیاز برای انتخاب فیلتر هپا در اتاق تمیز و محیط های آزمایشگاهی می توان به تست اینتگریتی اشاره نمود که به روش ها و با استفاده از تجهیزات مختلفی انجام میشوند.

قیمت فیلتر هپا

قیمت فیلتر هپا با توجه به نوع آن، الیاف مورد استفاده در آنها و میزان قدرت فیلتر در جذب و ممانعت از ورود ذرات معلق در هوا و همچنین برند تولید کننده تعیین می گردد. علاوه براین، این فیلترها دارای ظرفیت های متفاوتی بوده و بدون شک هرچه ظرفیت بیشتری داشته باشند، از نظر قیمت نیز گران تر خواهند بود.

با توجه به نوسانات موجود در نرخ ارز و تاثیری که بر قیمت فیلترهای وارداتی دارند، برای اطلاع از قیمت فیلتر هپا و همچنین دریافت خدمات تست نشتی فیلتر و تست اینتگریتی می توانید از خدمات گروه شیمی داروی میخک فارما استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست از طریق شماره های تماس ذکر شده در پایین صفحه با کارشناسان میخک فارمد در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانیم : فریز درایر

سوالات متداول

قیمت فیلتر هپا با توجه به نوع آن، الیاف مورد استفاده در آنها و میزان قدرت فیلتر در جذب و ممانعت از ورود ذرات معلق در هوا و همچنین برند تولید کننده تعیین می گردد. علاوه براین، این فیلترها دارای ظرفیت های متفاوتی بوده و بدون شک هرچه ظرفیت بیشتری داشته باشند، از نظر قیمت نیز گران تر خواهند بود.

ساختار فیلترهای هپا، الیاف های درهم تنیده ای می باشند و به دلیل پیچیدگی هایی که در آنها وجود دارد، ذرات معلق و آلودگی ها براحتی در آنها اصطلاحا گیر خواهند افتاد. نکته بسیار مهمی که درباره فیلترهای هپا وجود دارد این است که تنها قادرند مانع از ورود ذرات و گرد و غبار و آلودگی ها شوند و برخلاف فیلترهای کربنی تاثیری بر بو نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

ارسال پیام به واتس اپ :

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: