یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
جستجو کردن
Close this search box.

خط تولید داروهای تزریقی

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

 خط تولید داروهای تزریقی

خط تولید داروهای تزریقی یکی از قسمت‌های کارخانه‌های تولید داروهای انسانی و دامی است. البته در برخی صنایع دیگر مانند صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی نیز از این خط تولید استفاده می‌شود. این خط تولید شامل قسمت‌های مختلفی چون دستگاه پرکن و سیل کن آمپول است. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌ها و اطلاعات مورد نیاز درمورد خط تولید داروی تزریقی را خواهید خواند. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

خط تولید داروهای تزریقی چیست؟

فرآیند تولید داروهای تزریقی به دستگاه‌های مختلفی نیاز دارد که ممکن است همزمان یا جدا از هم کار کنند. قسمت‌های مختلف خط تولید داروهای تزریقی عبارتند از؛

  • ماشین شوینده اولتراسونیک.
  • تونل خشک کن و استریلیزاسیون.
  • ماشین بخار.
  • دستگاه پرکن و سیل کن آمپول.

لازم به ذکر است که تمام دستگاه‌ها با استفاده از بهترین متریال تولید می‌شوند. آن‌ها زنگ نمی‌زنند، طول عمر مطلوبی دارند و دیر به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. البته اینکه دستگاه‌ها را از چه مرکزی خریداری می‌کنید و نصب آن به چه صورت انجام می‌شود نیز اهمیت دارد.

بیشتر بخوانیم :خط تولید واکسن

مراحل تولید داروهای تزریقی

به طور کلی در فرآیند تولید داروهای تزریقی ۲۰ مرحله طی می‌شود. مهم‌ترین مراحل این فرآیند را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  1. اسپری آب.
  2. شستشوی اولتراسونیک.
  3. بسته‌بندی.
  4. نگهداری با بازوهای مکانیکی.
  5. چرخش در جهات مختلف.
  6. وارد کردن فشار هوا (از داخل و خارج).
  7. پیش- گرمایش.
  8. خشک کردن.
  9. استریل کردن.
  10. خنک کردن.
  11. پر کردن.
  12. فشار نیتروژن.
  13. سیل کردن.

مراحل بالا کلیتی از روند کار خط و دستگاه‌های تولید داروهای تزریقی بودند. توضیح روند کار دستگاه به صورت کامل پیچیده و زمانبر است. به همین دلیل به نام بردن مهم‌ترین مراحل کارکرد آن بسنده می‌کنیم.

کاربرد خط تولید داروهای تزریقی

خط تولید داروی تزریقی هم برای تولید آمپول‌ها کاربرد دارد و هم برای داروهایی که داخل ویال‌های شیشه‌ای عرضه می‌شوند. دستگاه‌هایی که برای این نوع خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کنند. به همین دلیل می‌توانند در تولید انواع مختلف داروهای تزریقی کاربردی باشند. داروهای تزریقی انواع مختلفی دارند و جزو کاربردی‌ترین محصولات در صنعت داروسازی به شمار می‌روند. به همین دلیل وجود چنین خط تولیدی در هر کارخانه داروسازی کاملا الزامی است.

هزینه خط تولید داروهای تزریقی

هزینه این خط تولید بسیار متفاوت است. این خط تولید می‌تواند با ظرفیت‌های مختلف راه‌اندازی شود. حتی کارخانه‌های بزرگ به چند خط تولید داروی تزریقی نیاز دارند. بنابراین برآورد هزینه تا پیش از بررسی کلی توسط کارشناسان ممکن نخواهد بود.

برخی از دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید داروهای تزریقی وارداتی هستند. این موضوع باعث افزایش هزینه‌های راه‌اندازی این خط تولید می‌شود. دستگاه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید داروهای تزریقی انواع مختلفی دارند. آن‌ها توسط برندهای متعددی تولید می‌شوند و می‌توانند از کشورهای مختلف جهان وارد شوند. البته شرایط تحریم تا حدودی امر واردات را سخت‌تر کرده است.

به یاد داشته باشید که راه‌اندازی خطوط تولید داروهای تزریقی در کشور ما یک شغل ایده‌آل است و می‌تواند در زمان مناسب هزینه‌هایی که برای آن صرف کرده‌اید را جبران کند. برای اطلاع از هزینه‌های حدودی می‌توانید با کارشناسان مجموعه‌ای معتبر مشورت کنید که در قسمت آخر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانیم :خط تولید شربت

دلایل استفاده از خط تولید داروهای تزریقی

تولید داروهای تزریقی بدون استفاده از خط تولید مناسب برای این کار مشکلات بسیاری دارد. حتی اگر یکی از دستگاه‌ها در خط تولید وجود نداشته باشد، ممکن است مشکلات بسیاری برای کارخانه به وجود بیاید. مهم‌ترین دلایلی که خط تولید داروی تزریقی بر تولید این نوع دارو توسط نیروی انسانی ارجحیت دارد را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • دستگاه‌ها فرآیند کار مشخصی دارند. بنابراین تمام داروها به یک روش استاندارد تولید می‌شوند.
  • احتمال خطای دستگاه‌های اتوماتیک نسبت به دست انسان کم‌تر است.
  • دستگاه‌ها استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند.
  • استریلازیسیون دستگاه‌ها نسبت به نیروی انسانی بسیار ساده‌تر است.
  • هزینه کار با دستگاه نسبت به نیروی انسانی می‌تواند کم‌تر باشد.
  • نیروی انسانی ظرفیت محدودی دارد و اگر بخواهید برای افزایش محصول نیروی کار اضافه کنید، به فضای بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت. اما دستگاه‌ها فضای کمی اشغال می‌کنند و ظرفیت‌های متنوعی برای تولید دارند.

علاوه بر موارد بالا می‌توان دلایل بسیار دیگری نیز برای استفاده از خط تولید داروهای تزریقی ارائه کرد.

مزایای خط تولید داروهای تزریقی

مزایای این خطوط تولید باعث شده‌اند که به عنوان روش استاندارد برای تولید داروهای تزریقی انتخاب شوند. به همین دلیل دیگر کارخانه‌ای وجود ندارد که از روش‌های دیگر برای تولید داروهای تزریقی استفاده کند. البته مکانیزه شدن منحصر به تولید داروهای تزریقی نیست. خطوط تولید دارو برای تمام انواع داروهای خوراکی، تزریقی و… وجود دارند. مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از دستگاه‌ها عبارت را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • افزایش سرعت کار.
  • افزایش ظرفیت تولید کارخانه.
  • سهولت کار.
  • رعایت تمام نکات بهداشتی و استانداردهای لازم.
  • امکان کار شبانه‌روزی.
  • امکان تولید انواع مختلف داروهای تزریقی.
  • دستگاه‌ها محصولات را از تمام آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کنند.

جمع بندی

اگر در زمینه خطوط تولید داروها و کارخانه‌های داروسازی اطلاعات کافی دارید، راحت‌تر می‌توانید خط تولید مورد نظر خود را راه‌اندازی کنید. اما در هر صورت شما به مشورت با افراد حرفه‌ای در این زمینه نیاز خواهید داشت. تیم شیمی داروی میخک یکی از مجموعه‌های فعال در صنعت داروسازی کشور است که تجربه فراوانی در زمینه راه‌اندازی کارخانه‌های داروسازی دارد.

شما به کمک متخصصان این مجموعه می‌توانید بهترین دستگاه‌ها را برای خط تولید داروهای تزریقی مجموعه خود تزریق کنید. همکاران ما با بررسی شرایط شما، تمام خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند. استفاده از خدمات و پشتیبانی‌های میخک فارما از مجموعه باعث آسایش خاطر مدیران می‌شود. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه بهتر است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

منبع: http://www.sinopharmintlsh.com/en/?productline=proline3/ http://www.pharmatechcn.com/injectable-ampoule-production-line-15151241661150240.html</span

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

ارسال پیام به واتس اپ :

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: