یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

خط تولید واکسن

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

خط تولید واکسن

واکسن‌ها جزو داروهای بوده‌اند که تا کنون بشر را از بیماری‌های بسیاری نجات داده‌اند. خط تولید واکسن یکی از مهم‌ترین خطوط تولید کارخانه‌های داروسازی است. اهمیت این خطوط زمانی بیشتر می‌شود که فرمولاسیون واکسن ویروس کرونا کشف و روانه بازار شود. همانطور که می‌دانید ویروس‌هایی چون آنفولانزا و کرونا، بعد از مدتی تضعیف می‌شوند و دیگر مانند سابق وجود ندارند. اما همچنان در میان انسان‌ها هستند و باید در برابر آن‌ها واکسینه بود. در این مقاله قصد داریم در مورد خط تولید واکسن و فرآیند تولید آن صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فایل صوتی این متن

خط تولید واکسن چیست؟

به طور کلی برای تولید یک واکسن شش مرحله باید طی شود. تولید انبوه و استفاده از خط تولید این نوع دارو جزو مراحل آخر این کار است. تا پیش از آن باید آزمایش‌ها و تحقیقات روی نمونه‌های کافی برای سنجش عوارض و تأثیر آن روی بیماری مورد نظر صورت گیرد. به همین دلیل است که هر واکسن برای دریافت مجوز و رسیدن به بازار، زمان نسبتا زیادی نیاز دارد. فرآیند تولید هر نوع واکسنی منحصر به فرد است. به همین دلیل ممکن است در دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید آن‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

خط تولید واکسن دامی و انسانی

خط تولید واکسن دامی و انسانی یکی از مهم ترین بخش ها در صنعت داروسازی می باشد که کیفیت و معتبر سازی آن ارتباط مستقیم با سلامت انسان و جامعه و همچنین دام و طیور دارد. با توجه به سرعت بالای انتشار ویروس های مختلف در انسان ها و همچنین دام و طیور لازم است در مراحل مختلفی از زندگی واکسن تزریق گردد. گروه شیمی داروی میخک فارما در ادامه نگاهی به خط تولید واکسن دامی و انسانی، مزایا و کاربردها و هزینه راه اندازی آنها خواهد داشت.

خط تولید واکسن دامی انسانی چیست؟

از گذشته تا امروز تولید واکسن به منظور ایمن سازی بدن انسان و دام و طیور در برابر ابتلا به بیماری های مختلفی از قبیل آنفولانزا، سرخک و غیره به عنوان یکی از مهم ترین فرآیندها در علم پزشکی به شمار می رود. مراحل تولید واکسن ها با توجه به نوع بیماری دارای پیچیدگی های زیادی بوده و به دلیل آزمایش های متعددی که لازم است در آنها صورت گیرد، سالیان زیادی به طول می انجامد. پس از تست های متعدد و تایید واکسن، وارد مرحله تولید انبوه میشود.

خط تولید واکسن دامی و انسانی به مجموعه ای از گام ها و تجهیزات و دستگاه ها گفته میشود که مرحله به مرحله واکسن تایید شده را تولید و بسته بندی نموده و کیفیت آن نیز تایید می گردد. لازم به ذکر است که نوع تجهیزات به کار رفته و گام های مورد نیاز برای تولید و بسته بندی واکسن ها با توجه به نوع آنها ممکن است تفاوت هایی داشته باشد.

علاوه براین، ممکن است برخی از مراحل توسط اپراتور انسانی انجام شده و در برخی از خطوط تولید نیز تمام مراحل مکانیزه بوده و سرعت تولید بسیار بالایی داشته و گزینه ای مناسب برای تولید انبوه به شمار می روند. هر یک از واکسن در مرحله ای که مجوز تولید انبوه را کسب می کنند، لازم است گام های مختلفی از قبیل جدا سازی مکانیکی، تخمیر، همگن سازی تحت فشار، فریزر کردن خشک و ضد عفونی با اسپری درایر را طی خواهند کرد.

ما را درکانال آپارات دنبال کنید

مراحل تولید انبوه واکسن

همانطور که گفته شد، وابسته به نوع واکسن، ممکن است به تجهیزات مختلفی نیاز داشته باشیم. به همین دلیل دستگاه‌های خطوط تولید واکسن به صورت تکی به فروش می‌رسند. اما اگر قصد دارید برای اولین بار خط تولید را در مجموعه خود راه‌اندازی کنید، توصیه می‌شود تمام دستگاه‌ها را به صورت یکجا و به عنوان یک پکیج خریداری کنید. در خط تولید واکسن مراحل زیر طی می‌شود.

  • جداسازی به صورت مکانیکی.
  • تخمیر.
  • همگن یا جداسازی تحت فشار.
  • فریز کردن خشک.
  • ضدعفونی با اسپری درایر.

هر کدام از دستگاه‌های موجود در خط تولید یکی از کارهای بالا را انجام می‌دهند و مدیریت آن‌ها از طریق سیستم‌های کنترل مرکزی میسر است.

بیشتر بخوانیم :خط تولید سرم BFS

کاربرد خط تولید واکسن

واکسن‌ها در دو نوع انسانی و دامی ساخته می‌شوند. به همین دلیل گسترده‌ترین کاربرد خطوط تولید واکسن در صنعت پزشکی و دامپزشکی است. بیماری‌های مختلفی در بین انسان‌ها و حیوانات وجود دارند که پیشگیری از آن‌ها تنها با واکسن امکان پذیر است. اهمیت واکسن‌های دامی از زمان گسترش نگهداری حیوانات خانگی دوچندان شده است. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای تولید واکسن اشاره کرده‌ایم.

  • واکسن‌ها جزو کاربردی‌ترین داروها برای پیشگیری از چند بیماری همه گیر در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ بوده‌اند.
  • وجود خطوط تولید واکسن به اندازه ظرفیت مورد نیاز در هر کشور باعث آمادگی آن‌ها برای شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا می‌شود.
  • بهره‌مندی از خطوط تولید واکسن باعث ایمنی جامعه در برابر بیماری‌ها می‌شود. تقویت سیستم ایمنی افراد و حیوانات ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکار برای پیشگیری از شیوع یک بیماری است.
  • خطوط تولید واکسن امکان تولید انواع مختلف واکسن‌ها را فراهم می‌کنند.

 

تجهیزات خط تولید واکسن 

چرخه توسعه واکسن بعد از رسیدن به مرحله تولید انبوه و نیاز به خط تولید کامل می شود. تجهیزات خط تولید واکسن به عنوان دستگاه هایی هستند که در خط تولید آماده سازی و نصب می شوند. با توجه به نوع واکسن، ممکن است شما به تجهیزات مختلفی در خط تولید نیاز داشته باشید. بنابراین دستگاه‌های خطوط تولید واکسن به صورت تکی به فروش می‌رسند. ولی اگر شما قصد دارید که برای اولین بار خط تولید واکسن را در مجموعه خود راه‌اندازی کنید، بهتر است تمام دستگاه‌ها را به صورت یکجا خریداری نمائید.

هزینه خط تولید واکسن

هزینه این خط تولید ثابت نیست. شرایط تحریم و نوسان‌های بازار در ایران، به تغییرات قیمت‌ها دامن می‌زنند. از طرف دیگر دستگاه‌های مورد استفاده برای خطوط تولید واکسن متنوع هستند. آن‌ها علاوه بر اینکه توسط کارخانه‌ها و برندهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، ظرفیت‌های متفاوتی نیز دارند. بنابراین برای تعیین بودجه مورد نیاز برای هر خط تولید، لازم است بررسی‌های دقیقی انجام شود.

بنابراین شما به راهنمایی مشاوران و کارشناسان در این زمینه نیاز خواهید داشت. البته نباید فراموش کرد که مشاوره تنها برای تعیین قیمت نیاز نیست. شما باید برای راه‌اندازی یک خط تولید دارویی به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. یک کارشناس با تجربه در این زمینه می‌تواند بهترین راهنما برای راه‌اندازی یک خط تولید با کم‌ترین هزینه و بیشترین سوددهی باشد.

بیشتر بخوانیم : خط تولید شربت

هزینه خط تولید واکسن دامی انسانی

همان طور که در طول متن به آن اشاره شد، تجهیزات به کار رفته برای تولید واکسن های مختلف دامی و انسانی با توجه به نوع واکسن متفاوت است. به همین دلیل نمی توان نرخ و هزینه ثابتی را برای راه اندازی خط تولید آنها ارائه داد. در حالت کلی، هزینه خط تولید واکسن دامی و انسانی با توجه به نوع تجهیزات، تعداد آنها و همچنین برند تولید کننده هر یک و قابلیت های موجود و همچنین مکانیزه و نیمه اتوماتیک بوده فرایند تولید تعیین می گردد.

دلایل استفاده از خط تولید واکسن

نیاز جامعه به واکسن یک نیاز همیشگی است. اگر چه بسیاری از بیماری‌ها به کمک واکسن ریشه‌کن شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها همچنان پابرجا هستند. بنابراین بدن انسان باید همیشه در برابر آن‌ها ایمن باقی بماند و این کار جز با تکرار واکسیناسیون امکانپذیر نیست. بنابراین خطوط تولید واکسن یکی از نیازهای همیشگی هر جامعه‌ای هستند که باید در کارخانه‌های داروسازی وجود داشته باشد. بسیاری از بیماری‌ها مانند آنفولانزا در فصل‌های خاصی از سال شیوع پیدا می‌کنند.

در این مواقع خطوط تولید واکسن باید داروی کافی تولید کنند تا دست کم افرادی که بیشتر در معرض خطر هستید، واکسینه شوند. به طور کلی وجود خط تولید واکسن در یک مجموعه هم سود بسیاری برای مجموعه دارد و هم به نفع جامعه و مردم آن است. پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با بیماری‌ها شناخته می‌شود و به همین دلیل واکسن‌ها همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند.

مزایای خط تولید واکسن

اگر دستگاه‌هایی که برای خطوط تولید واکسن، تهیه می‌کنید بهترین کیفیت را داشته باشند، مزایای متعددی خواهند داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا.
  • هزینه تعمیرات پایین.
  • انعطاف پذیری بالا برای کاربردهای مختلف و تولید انواع واکسن.
  • پروسه تمام اتوماتیک.
  • فعالیت مطابق با استانداردهای بهداشتی روز دنیا.
  • قابلیت تمیز کردن.

بیشتر بخوانیم : احراز کیفیت هواساز

شیوه راه اندازی خط تولید واکسن انسانی

خط تولید واکسن انسانی شامل تجهیزات و دستگاه هایی هستند که به صورت مرحله به مرحله واکسن تایید شده را تولید و بسته بندی می نمایند. . همانطور که در مطالب قبلی گفته شد خط تولید هر واکسن منحصر بفرد است. بنابراین میتوان گفت شیوه راه اندازی خط تولید واکسن انسانی شامل نصب و راه اندازی دستگاه های ذکر شده در مراحل خط تولید واکسن انسانی هستند.  

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کلی و کاربردی در مورد خطوط تولید واکسن ارائه دهیم. وجود امکانات مورد نیاز برای تولید واکسن در کارخانه‌های داروسازی کشور به نفع جامعه است. در کشور ایران که صنعت دامپروری نیز رواج دارد، واکسن‌های دامی نیز به اندازه واکسن‌های انسانی اهمیت دارند. شرکت شیمی داروی میخک به صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات مربوط به خطوط تولید دارو و دستگاه‌های داروسازی فعالیت می‌کند.

در این مجموعه خدمات متنوعی چون راه‌اندازی، نصب، تعمیرات، احراز کیفیت و… ارائه می‌شود. همکاری با تیم حرفه‌ای میخک فارما باعث آسایش خاطر شما از فعالیت صحیح خطوط تولید در کارخانه خواهد بود. برای دریافت مشاوره در زمینه خط تولید واکسن و حتی سایر خطوط تولید دارویی می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان میخک فارما در ارتباط باشید.

منابع:   https://www.gea.com/en/pharma-healthcare/liquid-dosage/vaccines.jsp https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5518734/

سوالات متداول

  • بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا.
  • هزینه تعمیرات پایین.
  • انعطاف پذیری بالا برای کاربردهای مختلف و تولید انواع واکسن.
  • پروسه تمام اتوماتیک.
  • فعالیت مطابق با استانداردهای بهداشتی روز دنیا.
  • قابلیت تمیز کردن.

هزینه این خط تولید ثابت نیست. شرایط تحریم و نوسان‌های بازار در ایران، به تغییرات قیمت‌ها دامن می‌زنند. از طرف دیگر دستگاه‌های مورد استفاده برای خطوط تولید واکسن متنوع هستند. آن‌ها علاوه بر اینکه توسط کارخانه‌ها و برندهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، ظرفیت‌های متفاوتی نیز دارند.

برای دیدن ویدئو زیر فیلتر شکن خود را روشن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: