یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

تجهیزات آزمایشگاهی

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

آزمایشگاه‌ها یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین فضاهای کاری محسوب می‌شوند. مهم‌ترین دلیل این موضوع نیز وجود تجهیزات آزمایشگاهی در آن‌هاست. شناخت این ابزار و نحوه کار با آن‌ها به زمان و تجربه بسیاری نیاز دارد. وسایل مورد نیاز در آزمایشگاه با توجه به نوع کاربری آن انتخاب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به طور کلی توضیحاتی در مورد این تجهیزات ارائه دهیم و محصولات شرکت میخک فارما، ارائه دهنده پیشرفته‌ترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشگاه‌ها را معرفی نماییم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فایل صوتی این متن

تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟

آزمایشگاه پزشکی جزو مجهزترین مراکز آزمایشی محسوب می‌شود. آزمایشگاه‌ها مکان‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعاتی دقیق از یک نمونه هستند. به همین دلیل نیز پزشکان برای اطمینان از تشخیص خود، از بیماران می‌خواهند تا به آزمایشگاه مراجعه کنند. آزمایشگاه‌ها انواع مختلفی دارند.

اینکه چگونه یک آزمایشگاه چنین اطلاعات دقیق را ارائه می‌دهد، سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است. آزمایشگاه این کار را به کمک تجهیزات آزمایشگاهی انجام می‌دهد. این ابزار برای اندازه‌گیری‌های دقیق ساخته شده‌اند. بنابراین با تجهیزات می‌توان به مشاهده و اندازه‌گیری دقیق پرداخت. این حد از محاسبات، با چشم غیر مسلح انسان و بدون تجهیزات، غیرممکن است.در آزمایشگاه‌ها، واکنش‌های شیمیایی مختلفی انجام می‌شود. به همین دلیل کیفیت تجهیزات موجود در آزمایشگاه بسیار مهم است. این وسیله‌ها باید توان مقاومت در برابر واکنش‌های انجام شده را داشته باشند.

تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی:

تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی، جزو تجهیزات تخصصی محسوب می شوند. به عنوان مثال دستگاه تصفیه آب صنایع مواد غذایی یا داروسازی در صنایع نفتی قابلیت استفاده ندارد، همانطور که دستگاه اندازه گیری میزان سولفور در نفت و مشتقات آن نیز برای صنایع غذایی کاربرد نخواهد داشت.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران :

با توجه به کاربردهای مختلف، 8 طبقه بندی تجهیزات آزمایشگاهی شیمی وجود دارد
نوع اندازه گیری …
نوع واکنش …
نوع کشتی …
نوع جداسازی …
نوع گیره جامد. …
نوع گرمایش …
نوع تطبیق

تکنیک های مشترک آزمایشگاهی
تبلوررنگ زدایی
فیلتر کردن
حلالها
گرم کردن
نقطه ذوب.
استخراج.
عوامل خشک کردن

میکروسکوپ میکروسکوپ یک قطعه محبوب تجهیزات آزمایشگاهی است که برای مشاهده چیزهایی که خیلی کوچک هستند و با چشم غیر مسلح انسان قابل مشاهده نیستند استفاده می شود. …
شیشه تماشا کنید. …
قابل تراشیدن …
فلاسک های حجمی. …
لیوان …
چراغ بنزن. …
کفگیر …
ذره بین.

شناخت تجهیزات موجود در آزمایشگاه

شناخت تجهیزات آزمایشگاهی چیزی است که تکنسین یک مجموعه باید بر آن مسلط باشند. وسایل آزمایشگاه بسیار زیاد هستند. در یک آزمایشگاه از وسایل ساده‌ای مانند شیشه نمونه، ترازوی آزمایشگاهی، هود و دماسنج گرفته تا وسایل پیشرفته‌ای مثل میکروسکوپ و سانتریفیوژ، وجود دارد. البته باید در نظر داشت که نوع کاربری آزمایشگاه نیز مهم است. برای مثال برخی از وسیله‌ها مخصوص آزمایشگاه‌های پزشکی است و لزومی ندارد در آزمایشگاه دیگر وجود داشته باشد.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی

هنگامی که می خواهیم یک آزمایشگاه را بر اساس کیفیت و کارآمدی بررسی کنیم٬ تجهیزات اولین چیزی است که مورد توجه واقع می شود و آن را بررسی می کنیم. جالب است بدانید که تجهیزات آزمایشگاهی به سه دسته کلی و مجزا تقسیم بندی می شوند و زمانی می توان ادعا کرد که یک آزمایشگاه کارآمد و مناسب است که هر سه این وجوه تجهیزات در کنار یکدیگر و همگام با هم کامل و با کیفیت باشند. لیست تجهیزات آزمایشگاهی به شرح زیر است:

  • تجهیزات زیر بنایی: شامل تجهیزاتی می شوند که محیط آزمایشگاه را از لحاظ بنایی برای انجام سایر فعالیت ها آماده می کنند. این تجهیزات شامل گزینه های زیر است:
  1. سکوبندی: سکوبندی اضافه کردن سازه ای یک طرفه و یا دو طرفه به فضای آزمایشگاه است که برروی آن انواع قفسه ها٬ کابینت ها و سینک های آزمایشگاهی سوار می شوند و خود به نوعی میز کار نیز می توانند باشند.
  2. میز آزمایشگاهی: انواع میز هایی که در آزمایشگاه ها به منظور انجام آزمایش ها و یا فعالیت ها به شکل اختصاصی تعبیه می شوند. مهم ترین ویژگی این میز ها ضد ارتعاش بودن آن ها است. این میز ها در انواع مختلفی مانند میز های وسط٬ شست و شو٬ تحریر و…. تولید شده و استفاده می شوند.
  3. کابینت آزمایشگاهی: مهم ترین آیتم تجهیزات پزشکی به شکل سازه است که در آزمایشگاه های مختلف به خصوص آزمایشگاه های صنعتی مورد استفاده واقع می شود. این کابینت ها به دو شکل دیواری و زمینی تولید شده و به کار گرفته می شوند. از این کابینت ها به منظور نگهداری و طبقه بندی لوازم آزمایشگاهی و موادی که در آزمایشگاه ها استفاده می شوند به شکل ایمن و منظم استفاده می شود.
  4. سینک آزمایشگاهی: محلی برای شست و شوی مواد شیمایی و ظروف آزمایشگاهی که عمدتا در سه جنس سرامیک٬ اپوکسی و پروپیلن طراحی و تولید می شود.
  5. هود آزمایشگاهی: هود آزمایشگاهی در آزمایشگاه های صنعتی به منظور خارج کردن بخارات و گاز های سمی و خطرناک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند در کنار این ها نوع دیگری هود تحت عنوان هود پزشکی نیز ممکن است با توجه به هدف ساخت آزمایشگاه استفاده شود که آن برای ایجاد شرایط مناسب کشت باکتری ها و قارچ ها کاربرد خواهد داشت.
  • دستگاه های آزماشگاهی: به نمونه ای از تجهیزات آزمایشگاهی که از آن ها به منظور انجام انواع آزمایش ها٬ آنالیز ها و تحلیل ها٬ تست و اندازه گیری ها استفاده می شود٬ دستگاه های آزمایشگاهی می گویند که در هر آزمایشگاه با توجه به رویکرد ها٬ نوع خاصی از آن ها استفاده می شود. از نمونه این دستگاه ها می توان به آون یا فور( خشک کردن و استریل کردن لوازم با استفاده از حرارت بالا)٬ انکوباتور (محیطی ایزوله برای کشت سلول و بافت)‌٬ PH متر (تشخیص اسیدی بودن یا قلیایی بودن مواد)٬ هات پلیت مگنت( همزدن و حرارت دادن به محلول ها به شکل همزمان) ٬اتوکلاو (استریل سازی به واسطه بخار آب٬ مناسب برای سترون سازی) و… اشاره کرد.

وسایل آزمایشگاهی: انواع ابزار های ساده و ظروفی که در همه آزمایشگاه ها استفاده می شوند به وسایل آزمایشگاهی معروف هستند. از نمونه این وسایل می توان به لوله آزمایشگاه٬ لوله شور یا برس٬ جای لوله آزمایش٬ قیف٬ بوته چینی٬ سه پایه٬ پنس٬ توری نسوز٬ بشر٬ چراغ الکلی٬ ارلن مایر٬ همزن شیشه ای و… اشاره نمود.

کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی

هرکدام از وسایلی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاربرد خاصی دارند. تعدادی از تجهیزات آزمایشگاهی هستند که وجود آن‌ها در هر آزمایشگاهی، ضروری است. برخی از آن‌ها،‌ وسایلی ساده و برخی نیز پیشرفته هستند. در این بخش تعدادی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در آزمایشگاه را نام می‌بریم و توضیحاتی در مورد کاربرد آن‌ها ارائه می‌دهیم.

سانتریفیوژ

بسیاری از ما با سانتریفیوژهایی که در نیروگاه‌های هسته‌ای وجود دارند، آشنایی داریم. اما سانتریفیوژ کاربرد زیادی در آزمایشگاه‌ها دارد. این دستگاه با بهره‌گیری از نیروی گریز از مرکز، مواد را از یکدیگر جدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این وسیله در جدا کردن اجزای مختلف نمونه خون است.

بیشتر بدانید : اسپری درایر

رفراکتومتر

این وسیله یکی از تجهیزات آزمایشگاهی ساده اما بسیار پرکاربرد است. اندازه‌گیری غلظت محلول‌ها، کاری رایج در آزمایشگاه‌های شیمیایی، کشاورزی،‌ تولیدی و صنایع غذایی است. این اندازه‌گیری به کمک رفراکتومترها ام می‌شود.

آون یا فور

این وسیله از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری به حساب می‌آید. در هر آزمایشگاهی، استریل و ضدعفونی کردن ابزار،‌ کاری بسیار مهم است. فور دستگاهی است که با بالابردن تدریجی دما،‌ تجهیزات شیشه‌ای و فلزی را استریل می‌کند.

هات پلیت

کار این دستگاه گرم کردن آهسته مایعات و دیگر مواد آزمایشگاهی است. البته امروزه نوع جدیدی از این دستگاه به نام هات پلیت مگنت تولید می‌شود که در کنار حرارت دادن به مواد، آن‌ها را هم می‌زند.

هزینه تجهیزات آزمایشگاهی

هزینه ساخت یک آزمایشگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرکدام از تجهیزات آزمایشگاهی نیز قیمت‌های مختلفی دارند. برخی از این تجهیزات، پیچیده هستند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. انتخاب وسایل مورد نیاز در آزمایشگاه نقش مهمی در برآورد هزینه‌ها ایفا می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت تأثیر دارند، اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بدانید : خط تولید شربت

نوع کاربری آزمایشگاه

 همانطور در قسمت‌های قبل گفته شد،‌ آزمایشگاه‌ها کاربردهای مختلفی دارند. آزمایشگاه‌های کشاورزی،‌ فیزیک،‌ پزشکی،‌ صنایع غذایی و… هر کدام به یک موضوع خاص می‌پردازند. بنابراین هر کدام از آن‌ها به ابزار منحصر به فردی نیاز دارند.

میزان مجهز بودن آزمایشگاه

اگر قصد راه‌اندازی یک آزمایشگاه کامل را دارید، تجهیزات بیشتری می‌خرید که در نتیجه هزینه تجهیزات بالا می‌رود. برخی از آزمایشگاه‌ها تنها با خرید تجهیزات ضروری راه‌اندازی می‌شوند که این موضوع در هزینه‌هایشان صرفه جویی می‌کند.  البته باید توجه داشت که حذف ابزار ضروری باعث بروز خطا در نتیجه آزمایش می‌شود.

تجهیزات آزمایشگاهی مدرن یا قدیمی

 ابزار آزمایشگاهی در طول سال‌ها تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند. هر روز تجهیزات مدرن با دقت و قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شود. با این حال اگر قصد هزینه زیاد را ندارید،‌ می‌توانید از تجهیزات قدیمی نیز استفاده کنید.

مارا درکانال آپارات دنبال کنید.

ویدئو تجهیزات آزمایشگاهی در آپارات

تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی

تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی، جزو تجهیزات تخصصی محسوب می شوند. به عنوان مثال دستگاه تصفیه آب صنایع مواد غذایی یا داروسازی در صنایع نفتی قابلیت استفاده ندارد، همانطور که دستگاه اندازه گیری میزان سولفور در نفت و مشتقات آن نیز برای صنایع غذایی کاربرد نخواهد داشت.

برند ابزار مختلف

 بازار ابزار آزمایشگاهی بسیار پررونق است. به همین دلیل برندهای بسیاری در این حوزه فعال هستند. بنابراین با توجه به برند هرکدام از تجهیزات،‌ قیمت‌ها نیز متفاوت است.

دلایل استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی

انسان‌ها در طول زمان یاد گرفته‌اند که برای اثبات چیزی، باید آزمایش‌هایی انجام دهند. در طول تاریخ نیز برای آزمایش مواد، از تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی استفاده کرده‌اند. امروزه نیز ابزار آزمایشگاهی به ابزار محاسبات دقیق تبدیل شده‌اند. ابزار گوناگون در انجام یک آزمایش، مکمل یکدیگر هستند. کارشناسان برای هر مرحله از آزمایش، به تجهیزات مخصوصی نیاز دارند.

در قسمت‌های قبلی به کاربرد برخی از ابزار آزمایشگاه پرداختیم. عدم وجود هرکدام از آن‌ها، روند آزمایش را مختل می‌کند. همچنین اگر یکی از دستگاه‌ها ایرادی داشته باشد، آزمایش با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین هرکدام باید به درستی عمل کنند. شاید تا به حال به یک آزمایشگاه پزشکی مراجعه کرده باشید که نتیجه غلطی را به شما ارائه دهد. این کار می‌تواند دو دلیل داشته باشد. اولی خطای انسانی است که امکان رخ دادن آن در هرکاری وجود دارد. دومی ایراد تجهیزات موجود در آزمایشگاه است.

بیشتر بدانید : محصولات ما

مزایای تجهیزات آزمایشگاهی

ما هر روز شاهد کشفیات و اختراعات جدیدی هستیم. انسان به کمک آزمایش‌های متعدد قادر به کشف یا اختراع است. برای آزمایش‌های دقیق و معتبر نیز باید از تجهیزات آزمایشگاهی دقیقی استفاده کرد. بنابراین در طول تاریخ ابزار مختلفی برای اندازه‌گیری‌های دقیق ساخته شده است. امروزه این تجهیزات فواید بسیاری در زندگی ما دارند. در ادامه به برخی از این مزایا در آزمایشگاه‌های مختلف اشاره کرده‌ایم.

  • آزمایشگاه پزشکی: این آزمایشگاه‌ها از شرایط جسمانی بیماران اطلاعات دقیقی به دست می‌آورند.
  • آزمایشگاه کشاورزی:‌ ابزار آزمایشگاهی در این مراکز، کمک می‌کنند تا مواد غذایی سالم‌تری تولید شود.
  • آزمایشگاه‌های صنایع غذایی: شرکت‌های صنایع غذایی در چنین آزمایشگاه‌هایی با تجهیزات پیشرفته از سلامت و کیفیت محصولات خود اطمینان حاصل می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌های دارویی:‌ با کمک تجهیزات آزمایشگاهی داروهای جدید برای مقابله و درمان بیماری‌ها تولید می‌شود.
  • آزمایشگاه زیست ‌شناسی:‌ ابزارهای آزمایش کمک می‌کنند تا موجودات مختلف طبیعت شناسایی شوند. این آزمایشگاه‌ها می‌توانند نتایج شگفت آوری از ساختارهای طبیعی، ژنتیک و… به دست آورند.

تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه

تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات ضروری برای یک آزمایشگاه است. بنابراین وجود تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه، به منظور حفظ سلامت پرسنل آزمایشگاه و حفظ محیط زیست کاملا” مورد نیاز است. توجه داشته باشید که تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه باعث افزایش کارآیی و طول عمر مفید آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی شما می‌ شود.

فروش تجهیزات آزمایشگاهی

فروش تجهیزات آزمایشگاهی به عنوان دغدغه اصلی شرکت های این حوزه است. امروزه شرکت های مختلفی در زمینه فروش تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت می کنند. فروش تجهیزات آزمایشگاهی در شرکت های گوناگون مانند میخک فارما به صورت تخصصی است. شما می توانید برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی از طریق صفحه هرکدام از محصولات مورد نظر خود اقدام نمائید. ارسال این ابزارها و وسایل آزمایشگاهی به تمامی نقاط ایران صورت می گیرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره در رابطه با خرید هر یک از تجهیزات آزمایشگاهی، می توانید با واحد فروش میخک فارما تماس حاصل فرمایید. شما می توانید از مقالات مرتبط با تجهیزات آزمایشگاهی مانند این مقاله برای کسب اطلاعات تخصصی بیشتر در این زمینه استفاده کنید.

قیمت تجهیزات آزمایشگاهی 

قیمت تجهیزات آزمایشگاهی بسته به جنس و شرکت سازنده آن متفاوت است. همچنین همانطور که قبلا گفتیم، تجهیزات آزمایشگاه های صنعتی مطابق با نوع فعالیت پتروشیمی، کود و … متفاوت است و در نتیجه قیمت هرکدام با دیگری نیز فرق می کند. برای اطلاعات بیشتر از قیمت ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در مورد تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار شما قرار دهیم. این ابزارها در پیشرفت انسان‌ها کمک‌های بسیاری کرده‌اند. شرکت شیمی داروی میخک متشکل از تیم حرفه‌ای، در زمینه طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشگاه‌ها فعالیت می‌کند. این مجموعه ارائه دهنده پیشرفته‌ترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشگاه‌هاست. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانید به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری در ارتباط با ما باشید.

سوالات متداول

هرکدام از وسایلی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاربرد خاصی دارند. تعدادی از تجهیزات آزمایشگاهی هستند که وجود آن‌ها در هر آزمایشگاهی، ضروری است. برخی از آن‌ها،‌ وسایلی ساده و برخی نیز پیشرفته هستند.

 ابزار آزمایشگاهی در طول سال‌ها تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند. هر روز تجهیزات مدرن با دقت و قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شود. با این حال اگر قصد هزینه زیاد را ندارید،‌ می‌توانید از تجهیزات قدیمی نیز استفاده کنید.

کار این دستگاه گرم کردن آهسته مایعات و دیگر مواد آزمایشگاهی است. البته امروزه نوع جدیدی از این دستگاه به نام هات پلیت مگنت تولید می‌شود که در کنار حرارت دادن به مواد، آن‌ها را هم می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: