یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

خط تولید شیاف

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

خط تولید شیاف

  خط تولید شیاف از جمله بخش های مهم در صنایع داروسازی می باشد که به روش کاملا مکانیزه در نهایت انواع شیاف در اندازه های مختلف را تولید و به صورت بسته بندی شده با روکش های پی وی سی و pvc+pe ارائه می دهد. دستگاه ها و تجهیزات به کار رفته در این خط تولید باید به گونه ای باشد که تمام استانداردهای لازم برای حفظ اصول ایمنی و فود گرید بودن دارو را در نظر داشته باشند. گروه شیمی داروی میخک فارما در ادامه به مزایا، کاربرد و هزینه و گام های اصلی در خط تولید شیاف خواهد پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

خط تولید شیاف چیست؟

با توجه به تاثیراتی که هر یک از مواد دارویی بر بدن ایجاد می کنند، مصرف آنها به شیوه های مختلفی انجام میشود، به عنوان مثال، برخی از داروها به شکل کپسول، پودر، شربت و قرص، پماد و شیاف مورد استفاده قرار میگیرند. شیاف از جمله روش های مصرف دارو می باشد که برخلاف سایر داروها از نواحی تحتانی بدن از قبیل مقعد، مجاری ادراری و واژن مورد استفاده قرار میگیرند.

به همین دلیل مواد موجود در آنها تاثیری بر کبد ایجاد نخواهد کرد و از طریق رگ های خوبی و روده جذب بدن میشود. خط تولید شیاف به مجموعه ای از دستگاه ها و تجهیزات گفته میشود که تمام مراحل تولید و بسته بندی شیاف را به صورت پی در پی و با سرعت مطلوب و بدون دخالت دست انجام می دهد. گام های مختلف در تولید شیاف شامل موارد زیر می باشند:

آماده سازی مواد دارویی شیاف

مواد دارویی موجود در شیاف با تماس با بدن انسان براحتی ذوب شده و جذب می گردد و اثرات خود را در اندام و اعضای مورد نظر ایجاد خواهد کرد. به عنوان ولین گام و مرحله در خط تولید شیاف می توان به آماده سازی مواد دارویی آن اشاره نمود. این مواد به صورت مایع و محلول در شرایط بدور از هرگونه آلودگی و تغییر در ویژگی های آنها آماده میشوند.  

بیشتر بخوانیم : خط تولید جامدات

قالب گیری و پر کردن شیاف

شیاف های موجود در بازار دارای شکل های مختلف کره ای و مخروطی می باشند. در این گام از خط تولید شیاف قالب ها ابتدا چرب میشوند و فرآیند پر کردن انجام میشود. از مهم ترین ویژگی های تجهیزات و دستگاه های پر کن شیاف می توان به دقت بالا در اندازه گیری مقدار مواد دارویی موجود در هر بسته اشاره نمود. روکش مورد استفاده برای قالب های شیاف متنوع بوده از رایج ترین آنها می توان به پی وی سی، PVC+PE اشاره نمود.

خنک کردن شیاف

در سومین گام تولید شیاف، عملیات خنک سازی انجام میشود. مواد موجود در قالب های شیاف در دستگاه های خنک کننده قرار میگیرند تا کاملا به شکل جامد تبدیل شوند. این مرحله ای خط تولید شیاف بیشترین زمان را به خود اختصاص می دهد و روند جامد شدن باید به آرامی صورت گیرد تا تغییری در خواص و ویژگی های  دارو ایجاد نشود.

آب بندی و برش شیاف

به عنوان آخرین مرحله، آب بندی و برش شیاف انجام میشود. این مرحله نیز توسط دستگاه های مخصوصی انجام شده و به اندازه مشخص فرآیند برش زدن انجام میشود.

کاربرد خط تولید شیاف

مواد دارویی موجود در شیاف ها دارای اثرات مختلفی هستند، به طوریکه برخی به عنوان تب بر مورد استفاده قرار گرفته و برخی نیز به عنوان مسکن عمل می کنند. از جمله کاربردهای خط تولید شیاف می توان به انواع مختلف این داروها اشاره نمود که همگی به صورت کاملا مکانیزه شده تولید میشوند. رایج ترین انواع این داروها می توان به شیاف دیکلوفناک، آنتی هموروئید، گلیسیرین و ایندومتاسین اشاره نمود که به ترتیب به عنوان مسکن، کاهش تاثیرات بیماری بواسیر، کمک به دفع از روده بزرگ و مسکن و ضد التهاب مورد استفاده قرار میگیرند.

بیشتر بخوانیم : خط تولید واکسن

مزایای خط تولید شیاف

از مهم ترین مزایای خط تولید این مواد دارویی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش بهره وری روند تولید دارو با تسهیل در فرایند تولید شیاف
  • حذف نیروی انسانی و افزایش دقت در تمام مراحل تولید و کاهش صد در صدی آلودگی و تغییر در خواص دارویی

هزینه خط تولید شیاف

یکی از مهم ترین مراحل برای راه اندازی خط تولید هر یک از داروها و سایر صنایع، برآورد هزینه می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر میزان بازدهی خواهد داشت. در برآورد هزینه خط تولید شیاف لازم است به موارد متعددی اشاره نمود که برخی از آنها عبارتند از:

هزینه تجهیزات و دستگاه ها

دستگاه های موجود در خط تولید شیاف دارای تنوع بالایی بوده که از نظر سرعت، ظرفیت و سایر ویژگی ها با هم متفاوت هستند. علاوه براین، برند تولید کننده دستگاه ها نیز نقش بسیار مهمی در قیمت گذاری این تجهیزات دارند و بدون شک دستگاه هایی که توسط برندهای معتبر و شناخته شده طراحی و تولید میشوند، از نظر قیمت در سطح بالاتری قرار دارند.

هزینه راه اندازی 

با توجه به اینکه چند خط تولید در محل مورد نظر راه اندازی میشود و تعداد دستگاه ها و شرایط کلی محیط، هزینه هایی که برای نصب و راه اندازی دریافت می گردد متفاوت خواهد بود. این هزینه ها و سایر هزینه های جانبی به شدت بر قیمت خط تولید شیاف تاثیرگذار بوده و نباید از آن چشم پوشی کرد.

دلایل استفاده از خط تولید شیاف

استفاده از مواد دارویی به شکل شیاف مزایای زیادی را به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به افزایش اثر دارویی و جذب آنها از طریق رگ های خونی روده بزرگ اشاره نمود. علاوه براین، آنزیم های کبدی هیچگونه تاثیری بر روی مواد دارویی نخواهند داشت.

علاوه براین، در برخی از موارد و مخصوصا پس از انجام عمل های جراحی فرد بیمار با مصرف داروهای مسکن ممکن است استفراغ های شدیدی داشته باشد. در این شرایط استفاده از شیاف بهترین گزینه و جایگزین خواهد بود.با توجه به مزایای متعدد شیاف و کاربرد گسترده و رو به افزایش آن، بسیاری از کارخانجات داروسازی خط تولید شیاف را به مجموعه فعالیت های خود اضافه نموده و به تولید شیاف های مسکن و غیر ه می پردازند.

گروه شیمی داروی میخک فارما به عنوان ارائه دهنده تجهیزات و دستگاه های داروسازی برندهای مختلف آماده ارائه مشاوره، فروش و نصب و راه اندازی تمام تجهیزات مورد نیاز در خط تولید شیاف بوده و تست های لازم را بر اساس استانداردهای روز دنیا ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان میخک فارما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: