یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

نقشه دمایی انبارها

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

نقشه دمایی انبارها (temperature mapping)  

نقشه دمایی انبارها یا temperature mapping یکی از مهم ترین مواردی می باشد که در محل انبار مواد غذایی، دارویی و آزمایشگاه های مختلف لازم است تهیه گردد. این نقشه ها نقاط مختلف محیط مورد نظر را با توجه به نوسانات دمایی مشخص نموده و چیدمان و انبارش مواد و کالاهای مورد نظر بر همین اساس انجام میشوند.

گروه شیمی داروی میخک فارما؛ از تیم های با سابقه در زمینه اجرای نقشه دمایی، در ادامه به معرفی کامل روش تهیه و کاربرد این نقشه ها اشاره خواهد داشت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

نقشه دمایی انبارها چیست؟

مواد غذایی و دارویی و ترکیبات مورد نیاز در آزمایشگاه های مختلف در برابر نوسانات دمایی حساسیت بسیار بالایی داشته و موجب تغییر در خواص آنها میشود. علاوه براین، علیرغم تلاش برای ثابت نگهداشتن دما در انبارها و اتاق های محل تولید دارو و مواد غذایی، در برخی از نقاط از قبیل درب های ورودی و خروجی و کنار سیستم های سرمایشی و گرمایشی، نوسانات دمایی مشاهده می گردد.

به همین دلیل لازم است این نقاط و میزان نوسانات موجود در آنها شناسایی و در قالب نقشه ارائه گردد. temperature mapping در واقع به تصویر کشیدن نوسانات دمایی در نقاط مختلف محیط های تولید و انبار مواد غذایی و دارویی و آزمایشگاه ها می باشد که تهیه آن مراحل متعددی داشته و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

برای تهیه نقشه دمایی انبارها لازم است نمونه برداری دمایی در بازه های زمانی مختلف توسط سنسورها انجام شده و در نهایت به کمک سیستم های مانیتورینگ و دیتالاگرها، نقشه ارائه می گردد. در حالت کلی، دما در نقاط مرکزی محیط انبار ثبات بیشتری داشته و بیشترین نوسانات در ورودی و خروجی و کناره های دیواره ها مشاهده می گردد. بر همین اساس، سازمان بهداشت جهانی WHO دستورالعملی را با شماره No.961.2011 ارائه داده است که چیدمان دیتالاگرها را برای پوشش بهتر و تهیه دقیق تر نقشه ارائه داده است.

کاربرد نقشه دمایی انبارها

همان طور که اشاره شد، temperature mapping نوسانات دمایی و حرارتی در نقاط مختلف محیط مورد نظر را مشخص نموده و بر اساس اطلاعات بدست آمده مدیریت بهتری برای چیدمان و انبارش مواد غذایی و دارویی فراهم خواهد شد. علاوه براین، این نقشه ها می توانند خرابی و اختلالات در سیستم های سرمایشی و گرمایشی و هواساز در محیط مورد نظر از جمله آزمایشگاه، انبار مواد دارویی و اتاق های تولید مواد شیمیایی و دارویی حساس به دما را مشخص نماید. از اصلی ترین کاربردهای نقشه دمایی انبارها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از نقشه دمایی در انبار مواد غذایی با حساسیت بالا در برابر دما و حرارت
  • استفاده از نقشه دمایی در انبار مواد دارویی، بهداشتی و آرایشی حساس به دما
  • استفاده از temperature mapping در اتاق سرد
  • کاربرد نقشه دمایی در انبار محصولات کشاورزی و سردخانه ها
  • استفاده از temperature mapping در آزمایشگاه ها
  • استفاده از temperature mapping در گلخانه ها
  • کاربرد نقشه دمایی در کول باکس
  • استفاده از temperature mapping در اتاق های تولید قارچ

روش تهیه نقشه دمایی انبارها

همان طور که اشاره شد، در temperature mapping تلاش میشود تا در بازه های زمانی مشخص مقدار نوسانات دمایی و حرارتی در نقاط مختلف محیط مورد نظر شناسایی شود. برای جمع آوری این اطلاعات از سنسور یا حسگرها مخصوصی استفاده میشود و روال جمع آوری اطلاعات به شرح زیر می باشد:

  • به عنوان اولین گام، لازم است از بخش های مختلف محیط مورد نظر اطلاعات کافی بدست آید. این اطلاعات شامل میزان فضای موجود در محیط، محل قرارگیری سیستم های هواساز، سرمایشی و گرمایشی، محل قرار نصب پنجره ها و درب های ورودی و خروجی، قفسه ها و پارتیشن ها و غیره می باشد.
  • پس از شناسایی شرایط موجود در محیط، لازم است بر اساس دستورالعمل ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سنسورها در نقاط مهم و در ارتفاع مناسب نصب شوند.
  • با توجه به نوع انبار و مواد موجود در آن، سنسورها در بازه زمانی خاص حدود یک هفته در محیط نصب شده و به جمع آوری اطلاعات می پردازند.
  • تست های متعدد برای بررسی نوسانات دمایی و شوک های حرارتی مانند قطعی برق که به یکباره رخ می دهند در بازه های زمانی مشخص انجام میشود.
  • اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورها لازم است تجزیه و تحلیل شده و بر همین اساس نقشه تهیه گردد. به همین دلیل سنسورها از محیط جمع آوری شده و برای پردازش اطلاعات در اختیار نرم افزارهای مخصوص قرار میگیرند.
  • در نهایت گزارش کاملی از پارامترهای مختلف از قبیل انحرافات دمایی، وضعیت لحظه ای و میزان ثبات دمایی در نقاط مختلف محیط مورد نظر تهیه خواهد شد و به عنوان نقشه دمایی انبارها ارائه می گردد.
  • بر اساس نقشه دمایی بدست آمده، محل نصب سنسورها و دیتالاگرها ثابت و همیشگی در محیط برای بررسی نوسانات و اختلالات دمایی در محیط مشخص خواهد شد.

قیمت تهیه نقشه دمایی انبار

با توجه به استانداردهای ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، تهیه نقشه دمایی از ملزومات انبارهای مواد غذایی و دارویی می باشد و دقیق بودن اطلاعات آن ارتباط مستقیم با جلوگیری از تغییر خواص مواد و فاسد شدن آنها دارد. به همین دلیل تمام محیط هایی که مواد موجود در آنها در برابر نوسانات حرارتی دچار خرابی و فساد میشوند، این نقشه را تهیه می کنند.

سوال رایجی که در این زمینه وجود دارد این است که قیمت و هزینه تهیه نقشه دمایی انبارها چقدر است؟ در پاسخ به این سوال نمی توان نرخ و هزینه ثابتی را ارائه داد، چون فاکتورهای متعددی در آن نقش دارند. از مهم ترین فاکتورها در تعیین هزینه و قیمت temperature mapping می توان به میزان بزرگی محیط و انبار مورد نظر اشاره نمود.

این کاملا طبیعی است که هر چه محیط بزرگ تر باشد، تعداد سنسورها و دیتالاگرهای بیشتری نیاز بوده و زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات آنها نیاز می باشد. علاوه براین، شرایط دمایی مورد نیاز در محیط، تعداد سیستم های سرمایشی و گرمایشی، قفسه ها و پارتیشن ها و غیره و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای جمع آوری اطلاعات همگی می توانند بر هزینه نهایی تاثیرگذار باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه و قیمت تهیه نقشه دمایی انبارها temperature mapping  می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه با کارشناسان ما در گروه میخک فارما تماس بگیرید.   باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: