پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

تبلت پرس

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

تبلت پرس

بخش زیادی از داروها به شکل قرص تولید و عرضه می‌شوند. این قرص‌ها باید در اندازه‌های مشخص تولید شوند و دارای دوز مشخصی از دارو باشند. انجام این کار بدون خطا به صورت دستی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل باید از دستگاه تبلت پرس استفاده کرد.

این دستگاه‌ها فرایند تولید قرص را تا حد زیادی ساده‌تر می‌کنند. آن‌ها علاوه بر صنعت داروسازی در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند. کافی است به مواردی چون قرص شکر، قرص‌های جوشان و قرص‌های شوینده فکر کنید تا متوجه کاربرد آن‌ها در صنایع دیگر شوید. در این مقاله شرکت شیمی داروی میخک توضیحات جامعی در مورد تبلت پرس ارائه کرده است.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تبلت پرس چیست؟

تبلت پرس دستگاهی است که به صورت مکانیکی فعالیت می‌کند. این دستگاه پودر را به شکل قرص‌های یکسان و هم وزن پرس می‌کند. این دستگاه با استفاده از دو بازوی پانچ و یک مهره عمل می‌کند. پودر مورد نیاز باید در حفره دستگاه قرار گیرد. سپس پانچ‌ها با نیروی زیادی به پودر فشار وارد می‌کنند. پودرها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و به شکل قرص در می‌آیند. منظور از پودر مواد گرانوله شده‌ای است که برای تولید قرص مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمولاسیون داروها باید به تولید پودر گرانوله منتهی شود تا قابلیت تبدیل شدن به قرص را داشته باشد.

انواع دستگاه پرس قرص

دستگاه‌های پرس قرص در دو نوع مختلف تولید می‌شوند.

  • تبلت پرس تک پانچ: این دستگاه‌ها با نام‌های تک ایستگاه یا دستگاه پرس بیرون از مرکز نیز شناخته می‌شوند. پرس‌های تک پانچ کاربرد بیشتری در صنعت دارند.
  • تبلت پرس دوار: این دستگاه با نام چند ایستگاه نیز شناخته می‌شود.

البته دسته‌بندی بالا به صورت کلی برای دستگاه های پرس قرص انجام می‌شود. برندهای مختلف دستگاه‌های متفاوتی را به شکل‌های گوناگون تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها اندازه، سرعت و ظرفیت‌های منحصر به فردی دارند.

بیشتر بخوانیم : پرس قرص

کاربرد تبلت پرس

میَ‌توان گفت هر جایی که قرص‌ها وجود دارند، دستگاه تبلت پرس کاربرد دارد. برخی از قرص‌هایی که در بازار به کار می‌روند، عبارتند از؛

  • داروهایی که به شکل قرص طراحی می‌شوند.
  • مواد مغذی که به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و به شکل قرص هستند.
  • محصولات شوینده.
  • قرص‌های صنعتی.
  • وسایل و لوازم آرایشی.

همانطور که خواندید هر کدام از محصولات بالا جزو تولیدات کارخانه‌های مختلف هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت تبلت پرس در بسیاری از صنایع مورد نیاز است. آن‌ها می‌توانند قرص‌هایی در اندازه‌های مختلف و با دوزهای تعیین شده تولید کنند. دقیقا به همین دلیل است که در داروخانه‌ها قرص‌هایی با شکل‌های متنوع عرضه شده است. این موضوع امکان تشخیص آسان داروها به خصوص برای افرادی که سواد خواندن ندارند را فراهم می‌کند.

هزینه تبلت پرس

همانطور که گفته شد، دستگاه تبلت پرس انواع مختلفی دارند. عملکرد هر کدام از آن‌ها متفاوت است. همچنین با ظرفیت و سرعت منحصر به فردی کار می‌کنند. بنابراین بدیهی است که قیمت‌های متفاوتی نیز داشته باشند. هزینه دستگاه پرس قرص برای مدیران یک مجموعه داروسازی اهمیت بسیاری دارد. اما این موضوع نباید در اولویت باشد. اولویت اول در انتخاب دستگاه، نیاز مجموعه است.

به عنوان مثال اگر یک کارخانه داروسازی به تولید روزانه هزار قرص نیاز داشته باشد، دستگاه با ظرفیت محدود پاسخگوی این نیاز نخواهد بود. اگرچه تبلت پرس با ظرفیت کم‌تر قیمت ارزان‌تری دارد، اما برای مجموعه کاربردی نیست. البته برعکس این مثال نیز صادق است. خرید دستگاه‌های بزرگ با ظرفیت زیاد برای مجموعه‌هایی که تولید محدودی دارند، مقرون به صرفه نیست.

بهتر است دستگاه مناسب را به کمک کارشناسان انتخاب کنید. آن‌ها می‌توانند با بررسی جوانب مختلف نیاز مجموعه، بهترین دستگاه را به شما معرفی کنند. آن‌ها برندها و دستگاه‌های مختلف را می‌شناسند. بنابراین می‌توانند نقش مهمی در تصمیم‌گیری صحیح شما ایفا کنند.

بیشتر بخوانیم :خط تولید واکسن

دلایل استفاده از تبلت پرس

دستگاه های پرس قرص دارای کاربرد گسترده‌ای هستند و روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کنند. مهم‌ترین دلایل برای استفاده از آن‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید قرص‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف.
  • پیشرفت استانداردها مبتنی بر رعایت بهداشت در تولید داروها. با توجه به پیشرفت خوب دستگاه‌های داروسازی، توصیه می‌شود که تداخل انسان و انجام کارها به صورت دستی به حداقل میزان برسد. این موضوع مزایای بسیاری دارد.
  • اتوماسیون امکان نظارت بر تمام بخش‌های فرایند تولید را فراهم می‌کند.
  • نیاز بازار دارو به صورت روزانه در حال افزایش است. این موضوع اهمیت سرعت تولید قرص را مشخص می‌کند. استفاده از دستگاه تبلت پرس بهترین راه برای افزایش سرعت تولید قرص‌هاست.

دلایل بالا باعث می‌شوند که دستگاه های پرس قرص  در تمام شرکت‌های داروسازی مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای تبلت پرس

به طور کلی اتوماسیون فرایندهای تولیدی مزیت‌های بسیاری برای بشر ایجاد کرده است. اتوماسیون تولید قرص نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مزیت‌ها عبارتند از؛

  • افزایش سرعت.
  • کاهش میزان خطا.
  • تولید محصولات در اندازه‌های مشخص و هماهنگ.
  • استفاده از دوز مشخص دارو در تولید قرص.
  • کاهش هزینه‌های تولید.
  • صرفه‌جویی در زمان.

این مزایا تمام فعالان حوزه داروسازی و سایر صنایع را به استفاده از دستگاه تبلت پرس تشویق می‌کند.

 

جمع‌بندی

اکنون می‌دانید دستگاه تبلت پرس چیست و چه کاربردی دارد. البته هر کدام از انواع آن کاربردهای تخصصی دارند که نیاز کاربران مختلف را برآورده می‌کنند. به دست آوردن این اطلاعات تخصصی در مورد انواع دستگاه‌ها به زمان زیادی نیاز دارد. شاید مدیران کارخانه‌های تولید دارو چنین زمانی برای تحقیق و بررسی نداشته باشند. بهترین راه برای حل این مشکل، همکاری و مشاوره گرفتن از افراد متخصص در این زمینه است.

مجموعه شیمی داروی میخک ارائه دهنده انواع مختلف دستگاه‌های داروسازی است. در این مجموعه کارشناسان حرفه‌ای و متبحر در این حوزه فعالیت می‌کنند که می‌توانند شما را راهنمایی کنند. به کمک آن‌ها می‌توانید تبلت پرسی با اندازه، ظرفیت و نوع مناسب برای کاربرد مورد نظر، بخرید. در صورت نیاز به مشاوره، از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید. همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

ارسال پیام به واتس اپ :

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: