پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

اتاق تمیز داروسازی

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

 اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) فضایی است که به صورت کاملا محافظت شده طراحی می‌شود. چنین اتاقی برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها طراحی می‌شود. در اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) مقدار آلوده کننده‌های زیست محیطی بسیار پایین‌تر از سایر فضاهای بسته است. در این اتاق میزان آلودگی و دما و رطوبت کنترل می‌شود و در مسیری که هوا وارد می‌شود، فیلترهای مخصوصی تعبیه می‌شود که از ورود آلودگی‌ها به فضای اتاق پیشگیری می‌کند.

صنعت داروسازی یکی از صنایعی است که در آن استریل بودن و عدم وجود آلودگی، اهمیت بسیار زیادی دارد. شرکت شیمی ‌داروی میخک به کمک کارشناسان حرفه‌ای اتاق‌های تمیز را طراحی تولید می‌کند و در این مقاله قصد دارد توضیحات کاملی در مورد کلین روم‌ها ارائه دهد.

   آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کاربرد اتاق تمیز داروسازی (کلین روم)

اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) برای صنایع حساسی مانند داروسازی، پزشکی و حتی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اتاق‌ها با توجه به کاربردی که دارند، در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. در واقع برای ارزیابی میزان آلودگی در این اتاق‌ها استانداردهای متفاوتی تعریف می‌شود. این استانداردها نیز کاملا به کاربرد اتاق و موادی که در آن تولید می‌شود وابسته است.

اتاق تمیز داروسازی در صنعت داروسازی برای تولید مواد دارویی سترون و محلول‌های سترون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این نکته که تولید دارو از حساسیت بالایی برخوردار است، وجود اتاق تمیز داروسازی در بخش‌های مختلف ضروری است. وجود کوچکترین آلودگی‌ها در دارو باعث ایجاد خطرات جدی برای مصرف کننده می‌شود.

همچنین ویروس‌ها، باکتری‌ها و… در محیط‌های مختلف وجود دارند. در صورتی که از تجهیزات اتاق تمیز داروسازی استفاده نشود، احتمال ابتلای بیماران به سایر بیماری‌ها نیز وجود خواهد داشت.

کاربرد اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) در صنعت داروسازی شامل موارد مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • تولید آنتی بیوتیک‌ها.
  • میکروب شناسی حیوانی.
  • قسمت آمپول پرکنی.
  • تولید داروهای طبیعی و معمولی.
بیشتر بخوانیم : دستگاه تولید ماسک

هزینه اتاق تمیز داروسازی(کلین روم)

اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) باید حتما در همه‌ی شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های وابسته به آن‌ها، وجود داشته باشد. با بالا بردن فناوری‌های مربوط به سلامتی می‌توان عوامل بیماری‌زا را کاهش داد. که این موضوع خود نقش مهمی در کنترل مصرف دارو و کاهش حجم بیماران دارد. هزینه‌ی اتاق تمیز داروسازی با توجه به قطعاتی که در آن به کار می‌رود متفاوت است.

هزینه اتاق‌های تمیز با ابعاد بزرگتر نسبت به هزینه اتاق‌های تمیز با ابعاد کوچکتر بیشتر است. نصب اگزاست فن‌ها که برای تهویه محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش مهمی در تعیین قیمت کلین روم‌ها دارند. همچنین نصب کابینت‌های مخصوص که برای ایجاد یک محیط عاری از میکروب و کاملا استریل شده هستند نیز در تعیین قیمت اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) تعیین کننده است.

اگر از درب‌های هوشمند با قابلیت عدم نفوذ هوای آلوده استفاده شود، اتاق تمیز گران‌تر خواهد بود. با توجه به این موارد می‌توان فهمید که تجهیزات منحصر به فرد هر اتاق تمیز داروسازی متفاوت است. بنابراین نمی‌توان هزینه ثابت و قطعی را برای آنها در نظر گرفت. در ادامه به مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) که در قیمت آن نیز تأثیر گذار است، اشاره کرده‌ایم.

  • اگزاست فن
  • هواساز‌هایژنیک
  • پس باکس
  • دوش هوا
  • درب اتاق تمیز هم باد و غیر هم باد
  • کف پوش
  • پنجره
  • روشنایی اتاق
  • میز و صندلی
  • اتصالات کف، دیوارها و سقف
  • پانل دیواری و سقفی
بیشتر بخوانیم : خط تولید واکسن

مزایای اتاق تمیز داروسازی(کلین روم)

صنعت داروسازی یکی از بزرگترین صنایعی است که به اتاق تمیز نیاز دارد. چرا که آلودگی‌ها و میکروارگانیسم‌ها نباید از طریق محصولات دارویی به بدن انسان بیمار راه پیدا کنند. تنها فضایی که می‌تواند باعث اطمینان از وجود شرایط کاملا عاری از آلودگی شود، اتاق تمیز داروسازی است. این موضوع مهم‌ترین مزیت‌ اتاق‌هاست. در ادامه به دیگر مزیت‌های این فضا اشاره می‌کنیم.

  • اتاق تمیز داروسازی دارای سطح پایینی از آلوده کننده‌هایی مانند گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، آلودگی‌های شیمیایی و… است. این اتاق همچنین از ورود باکتری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، پیشگیری می‌کند.
  • هوای ورودی به اتاق تمیز کاملا فیلتر می‌شود. این موضوع مهم‌ترین عامل برای تمیز ماندن محیط کلین روم است.
  • کارکنان اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) از طریق هوابندها که مجهز به دوش هوا هستند، به این اتاق‌ها رفت و آمد می‌کنند. آن‌ها همچنین باید از لباس‌های محافظتی و سرتاسری استفاده کنند.
  • تجهیزات داخل اتاق حداقل آلودگی را ایجاد می‌کند.
  • اتاق تمیز زیرساختی مناسب برای تولید فرآورده‌های بیولوژیک دارد.
  • اتاق تمیز محل مناسبی برای تحقیقات و تولیدات دارویی محسوب می‌شود.
  • شرایط این اتاق به گونه‌ای است که می‌توان داروها را بدون تأثیر شرایط محیطی آزمایش کرد و نتیجه‌ای از تأثیر قطعی آن‌ها به دست آورد.
  • به طور کلی در کلین روم می‌توان کلیه شرایط خاصی که برای داروسازی نیاز است را تأمین کرد.

مجموع همه ویژگی‌های بالا باعث شده است که اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) در این صنعت کاربرد بسیاری داشته باشد.

 

سخن آخر

در این مقاله هدف از ساختن اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) و مزایای آن را بیان کردیم. اکنون می‌دانید که به دست آوردن محصولات ایمن و استریل برای بیماران در این اتاق‌ها میسر است. در واقع چنین فضایی یک بستر مناسب برای تولید و انجام آزمایش‌های مرتبط با داروهاست. البته کاربرد کلین روم به داروسازی محدود نمی‌شود و در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد.

شرکت شیمی‌داروی میخک یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی است که در زمینه ارائه اتاق تمیز، هواساز و سیستم هوارسانی خدماتی ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین کلیه تست‌های احراز کیفیت را بر اساس استانداردهای جهانی انجام می‌دهد و ارائه دهنده پروتکل‌های معتبر بین المللی است. شرکت شیمی ‌داروی میخک به کمک کارشناسان حرفه‌ای اتاق‌های تمیز را طراحی تولید می‌کند.

می‌توان گفت دانش و تجربه این افراد نقش مهمی در ارائه داروهای باکیفیت و کاملا سالم به بیماران دارد. شرکت فارما میخک آماده ارائه مشاوره و راهنمایی تخصصی در زمینه اتاق تمیز داروسازی (کلین روم) به شماست. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت و بخش تماس با ما، با ما در ارتباط باشید.

2 دیدگاه دربارهٔ «اتاق تمیز داروسازی;

  1. سلام وقت بخیر من دانشجو مهندسی داروسازیم میشه لطف کنید درمورد هواساز وطراحی کلین روم بیشتر راهنمایی کنید.ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

ارسال پیام به واتس اپ :

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: