یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

خدمات پرس قرص

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

 امروزه استفاده از انواع داروها و قرص‌های گیاهی به عنوان یک نیاز اصلی در بازار شناخته شده است. دغدغه بسیاری از افراد متخصص این است که چگونه می‌توان داروها و مکمل‌های گیاهی را به صورت یک قرص طرح دار و مستحکم درآورد. آن‌ها می‌خواهند داروها را در بسته‌های براق و شیک و کاملا استاندارد و بهداشتی قرار دهند و به بازار عرضه کنند. این موضوع نیاز به خدمات پرس قرص را مشخص می‌کند.

مصرف داروهای گیاهی بدون تبدیل شدن به قرص دو مشکل مهم دارد. اول اینکه معمولا اکثر آن‌ها باید دم شوند و افراد باید زمانی را برای آماده شدن صبر کنند. به همین دلیل ممکن است بعد از مدتی به علت‌های مختلف این کار را انجام ندهند و داروها را مصرف نکنند. از طرف دیگر داروهای گیاهی نیز باید در دوز مشخص مصرف شوند. که مخاطبان معمولا از دوز آن اطلاعی ندارند.

شرکت‌های دانش بنیان کشوری بر آن هستند که بتوانند خدمات پرس قرص را به نحو احسن ارائه دهند. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد این خدمات ارائه دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پرس قرص چیست؟

پرس قرص یک ماشین مکانیکی است که برای فشرده کردن پودر به شکل قرص‌های هم اندازه، هم شکل و هم وزن استفاده می‌شود. دستگاه پرس قرص برای تولید کردن قرص‌های متنوع با کاربردهای گوناگون کاربرد دارد.

خدمات پرس قرص در صنایع دارویی، شیمیایی، غذایی و آزمایشگاهی و بیمارستانی نیز به کار می‌رود. این دستگاه عملکرد سریعی را ارائه می‌دهد. به همین دلیل توجه افراد بسیاری را جلب کرده است.

این دستگاه دقت بالایی تولید قرص‌ها دارد. همچنین قابلیت استفاده از دوز مشخص پودر برای هر قرص را دارد. سرعت زیاد در پرکردن و عملکرد سریع و آسان از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است. نکته قابل ذکر این است که سرعت ماشین، ضخامت قرص و عمق پرکردن تنظیم پذیر است و شما می‌توانید آن را تغییر دهید. دستگاه پرس قرص  در شکل‌ها، مدل‌ها و با کاربردهای متفاوت تولید می‌شوند.

قرص های مورد استفاده در علم پزشکی، صنعت، مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی اغلب از مواد گرانولی و پودری تشکیل شده اند که تحت فشار به فرم های مورد نظر تبدیل میشوند. دستگاه پرس قرص به تجهیزاتی گفته میشود که مواد گرانولی و پودری وارد آن شده و تحت فشار روی قالب مورد نظر قرار گرفته و پرس و فشرده سازی آنها انجام میشود. این دستگاه ها از نظر سرعت فشرده سازی مواد پودری و میزان دخالت دست انسان دارای تنوع بالایی هستند و متناسب با نوع کسب و کار انتخاب می شوند.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران :

پرس قرص یک وسیله مکانیکی است که پودر را به قرص هایی با اندازه و وزن یکنواخت فشرده می کند. … برای تشکیل یک قرص، مواد پودر دانه بندی شده باید به داخل حفره ای که از طریق دو مشت و یک قالب تشکیل شده اندازه گیری شود و سپس باید با فشار زیاد مشت ها را به هم فشار داد تا مواد به هم متصل شوند.

پوشش دهی به تعدادی از اهداف از قرص (یا محتوای کپسول) در برابر اسیدهای معده محافظت می کند. از پوشش معده در برابر داروهای تهاجمی مانند آسپرین با روکش روده محافظت می کند. رهاسازی تأخیر دارو را فراهم می کند.
امروزه اکثر قرص ها با یک فیلم نازک پوشانده شده اند، که به آن پوشش فیلم گفته می شود. یک فیلم معمولی یا فقط یک پوشش شفاف نازک است و یا یک پوشش کنترل شده تر از رنگ، معمولاً 3 درصد از وزن کل قرص را تشکیل می دهد. پوشش های فیلم چیزهای فراتر از طعم شیرین و یک لایه محافظ را فراهم می کنند.

طرز کار دستگاه پرس قرص

طرز کار دستگاه پرس قرص دستی و اتوماتیک تقریبا مشابه است و تنها در خودکار بودن روند کار و میزان دخالت نیروی دست متفاوت هستند. در حالت کلی روند و روش کار پرس قرص به صورت زیر است:
  • مواد گرانولی و پودری ابتدا در همزمان های مخصوص آماده سازی میشوند.
  • مواد گرانولی آماده درون قیف دستگاه قرار میگیرد
  • ساختار قیف باعث حرکت مواد پودری توسط نیروی ثقلی رو به پایین میشود
  • بر اساس تنظیمات انجام شده، مقدار خاصی از مواد وارد سنبه پایین دستگاه میشود
  • بر اساس ابعاد قرص که در تنظیمات اعمال شده است، سنبه رو به بالا حرکت نموده و مواد اضافه را خالی می کند.
  • سپس سنبه بالایی روی سنبه پایین قرار گرفته و مواد را تحت فشار قرار می دهد تا شکل بگیرند
  • سنبه بالایی به سمت بالا حرکت می کند
  • سنبه پایینی رو به بالا حرکت نموده و قرص به بیرون پرتاب می کند و مجدد به پایین حرکت می کند.
  • این روند به طور مداوم و با سرعت تنظیم شده ادامه پیدا می کند. در مدل های دستی حرکت سنبه توسط نیروهای انسانی اعمال می شود و به همین دلیل سرعت کار پایین تر از مدل های اتوماتیک است.

کاربرد پرس قرص

برای تولید یک قرص استاندارد که دارای خاصیت جذب سریع و آسان، محکم و براق باشد لازم است که مواد مورد نظر با یکدیگر ترکیب و سپس یکدست شوند. برای تولید چنین قرصی لازم است دستگاه مراحل مختلفی را طی کند. برای گرانوله کردن انواع مواد گیاهی باید از دستگاه‌هایی مانند میکسر، گرانول ساز و خشک کن استفاده کرد. خدمات پرس قرص بعد از انجام فرایند گرانوله کردن، کاربرد دارد. در ادامه به فرایندی که باید برای تولید قرص طی شود، شاره کرده‌ایم.

  • میکس مواد مورد نظر توسط دستگاه میکسر اولین گام برای تولید قرص‌هاست.
  • گرانوله کردن مواد میکس شده برای دستیابی به ماده‌ای ذرات آن شبیه به ذرات جوش شیرین یا شکر باشد، مرحله دوم کار است.
  • عملیات پرس قرص با استفاده از دستگاه قرص ساز در مرحله سوم انجام می‌شود.
  • رنگ قرص و بسته بندی در خشاب‌های مخصوص با استفاده از دستگاه کوتینگ و بلیستر انجام می‌شود و مرحله نهایی فرایند است.
بیشتر بخوانید :تبلت پرس

اجزای پرس قرص

در دستگاه های تبلت پرس برای فشرده سازی استاندارد مواد پودری و تبدیل آنها به قرص هایی در ابعاد و زن های مورد نظر، اجزای متعددی استفاده میشود. از اصلی ترین اجزای پرس قرص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیف برای نگهداری مواد گرانولی و پودری
  • قالب: برای فرم دهی مواد پودری به شکل مورد نظر
  • سنبه بالا برای اعمال فشار به مواد پودری درون قالب
  • سنبه پایین برای تنظیم ابعاد قرص و حرکت آن به سمت بالا و پرتاب قرص بعد از شکل گیری
  • چرخ محرک برای مدیریت حرکت سنبه های بالا و پایین
  • تنظیم کننده ارتفاع قرص برای تنظیم میزان حرکت رو به بالا سنبه پایین

پروفیل آلومینیوم

هزینه پرس قرص

همان طور که در قسمت بالا گفته شد دستگاه‌های پرس قرص از نظر مدل و شکل و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. برای بهره‌مندی از خدمات پرس قرص لازم است ابتدا کاربرد مورد نظر خود را مشخص کنید. سپس با راهنمایی افراد متخصص در این حوزه دستگاه مناسبی را خریداری کنید. تعیین قیمت نیز با توجه به دستگاه مورد نیاز شما انجام می‌شود.

جالب است بدانید که در ایران نیز دستگاه پرس قرص تولید می‌شود. این دستگاه‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند و برای تولید محصولات متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر تحریم‌ها باعث افزایش چشمگیر قیمت نمونه‌های خارجی شده است. به طور کلی دستگاه‌های ایرانی هزینه کم‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارند. اما هم تعمیرات آن‌ها ساده‌تر است و هم به همان اندازه کیفیت دارند.

دلایل استفاده از پرس

در قسمت اول به دو دلیل مهم برای استفاده از خدمات پرس قرص برای داروهای گیاهی اشاره کردیم. استفاده آسان و دوز مشخص دارو دو دلیلی است که لزوم تبدیل این داروها به قرص را مشخص می‌کند.

خدمات پرس قرص به این منظور انجام می‌شود که این مواد مختلف دارویی و خوراکی به صورت بهداشتی و استاندارد قابل استفاده باشند. همانطور که گفته شد در پرس قرص، قرص‌ها با فشرده شدن پودر در داخل یک قالب تولید می‌شوند. همچنین در صورتی که بخواهید فرمولاسیون خاصی را در ترکیبات قرص استفاده کنید، باید ترکیبات مورد نظر را به صورت پودر گرانوله درآورد. سپس با استفاده از دستگاه پرس قرص، آن را به شکل حلقه‌های قرص ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید : تجهیزات آزمایشگاهی

ویژگی های دستگاه پرس قرص

دستگاه های پرس قرص بر اساس مدل و نوع دارای ویژگی های خاصی هستند. برخی از ویژگی های این دستگاه ها عبارتند از:

  • ابعاد و اندازه قرص را می توان تنظیم کرد
  • مدل های اتوماتیک دارای تابلو برق و صفحه تنظیم هستند و براحتی با کلید یا لمسی تنظیمات مختلف روی آنها اعمال میشود
  • بدنه و تمام اجزای دستگاه فلزی و قابل شستشو است
  • فرآیند رنگ آمیزی قرص در این دستگاه انجام نمیشود
  • سرعت پرس قرص در دستگاه های مختلف قابل تنظیم است

مزایای پرس قرص

برای خدمات پرس قرص دستگاههای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هرکدام از این دستگاه‌ها به منظور خاصی استفاده می‌شوند. به طور کلی موارد زیر مهم‌ترین مزایای این دستگاه هستند.

  • پرس قرص برای پرس کردن انواع مختلفی از گرانول و پودر طراحی شده است.
  • برای تولید قرص‌ها با کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • امکان تولید قرص با استحکام بالا را دارد.

سخن آخر

عملکرد شرکت‌های دانش بنیان برای سازماندهی به پرس قرص بسیار تحسین برانگیز است. این شرکت‌ها با دانش بالا توانسته‌اند که در تولید و عرضه این دستگاه مهم برای تولید قرص از داروها و مکمل‌های گیاهی استفاده می‌شود، اقدامات مفیدی انجام دهند.

 شرکت فارما میخک در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات پرس قرص می‌توانید با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید. اعضای گروه میخک فارما با دانش و مهارت بسیار در زمینه تولید تجهیزات مختلف مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کنند.

همان طور که در قسمت بالا گفته شد دستگاه‌های پرس قرص از نظر مدل و شکل و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. برای بهره‌مندی از خدمات پرس قرص لازم است ابتدا کاربرد مورد نظر خود را مشخص کنید. سپس با راهنمایی افراد متخصص در این حوزه دستگاه مناسبی را خریداری کنید. تعیین قیمت نیز با توجه به دستگاه مورد نیاز شما انجام می‌شود.

پرس قرص یک ماشین مکانیکی است که برای فشرده کردن پودر به شکل قرص‌های هم اندازه، هم شکل و هم وزن استفاده می‌شود. دستگاه پرس قرص برای تولید کردن قرص‌های متنوع با کاربردهای گوناگون کاربرد دارد.

خدمات پرس قرص در صنایع دارویی، شیمیایی، غذایی و آزمایشگاهی و بیمارستانی نیز به کار می‌رود. این دستگاه عملکرد سریعی را ارائه می‌دهد. به همین دلیل توجه افراد بسیاری را جلب کرده است.

1 دیدگاه دربارهٔ «خدمات پرس قرص;

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: