یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

سافت ژل

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

سافت ژل 

سافت ژل softgel یا کپسول های ژله ای از زیرمجموعه های کپسول های خوراکی و دارویی می باشد که شفاف بوده و ماده درون آن حالت ژله ای دارد. این گروه از کپسول ها به دلیل مقاومت بالا در برابر اشعه ماروابنفش و همچنین ممانعت از نفوذ اکسیزن و هوا به ماده دارویی لایه میانی، کاربرد زیادی داشته و در تولید اغلب مواد دارویی مورد استفاده قرار میگیرند.

شرکت شیمی داروی میخک فارما در ادامه به مزایا، نحوه تولید و تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید سافت ژل اشاره خواهد داشت. فهرست مطالب موجود در مقاله :

بیشتر بخوانیم : فریز درایر

سافت ژل چیست؟

به دلیل تاثیراتی که برخی از مواد دارویی ممکن است بر اعضای داخلی بدن از قبیل مری و نقاط ابتدایی دستگاه گوارش به همراه داشته باشد، از کپسول های خوراکی استفاده میشود. به عبارت دیگر، مواد دارویی درون مخزن کپسول قرار گرفته و سپس بلعیده میشود.

علاوه بر کپسول های معمولی، نوع دیگری از کپسول ها در این صنعت تولید میشوند که اصطلاحا به آنها سافت ژل یا کپسول های ژله ای گفته میشود. لایه بیرونی و بدنه ژله ای این کپسول ها از قلم گاو و گوسفند و همچنین گلیسیرین مایع می باشد که البته در حال حاضر به روش های مصنوعی نیز این لایه تولید میشود.

این گروه از کپسول های دارویی برای اولین بار در دهه 1830 تولید شدند که نحوه ساخت و آماده سازی مواد لایه درونی و پرس کردن بافت ژله ای رویی با روش تولید حال حاضر کاملا متفاوت بود. به طوریکه در نسل اول softgel از روش پرکن دستی استفاده میشد و یک سمت مخزن کپسول دارای سوراخ و منفذ کوچکی برای تزریق مواد بود و در نهایت با ژل مایع محل تزریق مواد پوشانده میشد.

نسل بعدی سافت ژل ها به کمک دو صفحه ژلاتینی خیس قرار گرفته در بین دو قالب تولید میشد. روش تولید این نوع کپسول به این صورت بود که ابتدا مواد دارویی روی صفحه ژلاتینی خیس قرار گرفته و قالب ها این دو صفحه را روی هم پرس نموده و پس از خشک شدن کپسول مواد ژله ای اضافه جدا میشد.

مزایای سافت ژل

با توجه به انعظاف پذیری بالا لایه های ژلاتینی سافت ژل ها و مایع یا خمیری بودن مواد لایه درونی آنها این نوع از کپسول ها کاربرد بسیار زیادی دارد. از مهم ترین ویژگی های مثبت و مزایای کپسول های ژله ای می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ایمنی بالا سافت ژل ها

کپسول های معمولی از دو بخش تشکیل میشوند که پس از قرار گرفتن ماده دارویی در داخل مخزن، لایه های آنها روی هم قرار گرفته و پرس میشود. علیرغم استحکام بالای لایه های پرس شده، با کمی فشار و ضربه می توان آنها را از هم جدا نمود و امکان نفوذ هوا به ماده دارویی داخلی وجود دارد.

در مقابل، سافت ژل یا کپسول ژل های به صورت یک پارچه تولید شده و امکان نفوذ اکسیژن هوا به درون آنها وجود ندارد. به همین دلیل امکان اکسید شدن ماده دارویی در آنها وجود نداشته و در برابر فشار و ضربه کاملا مقاوم هستند. از دیگر مزایای سافت ژل می توان به اطلاع از فاسد شدن دارو و غیر قابل مصرف بودن آن پی برد.

خروج مواد دارویی ژله ای از این نوع کپسول به دلایل مختلف به معنای عدم استفاده از دارو می باشد. همچنین لازم به ذکر است که مواد ژلاتینی تشکیل دهنده این کپسول ها آنتی اکسیدان بوده و به همین دلیل عمر بالایی دارند و امکان آسیب وارد شدن به آنها از طریق اشعه ماورا بنفش وجود ندارد.

بیشتر بخوانیم : پرس قرص

تنوع رنگ بالا کپسول های ژله ای

با توجه به نوع مواد دارویی و ویتامین های موجود در کپسول های ژله ای، می توان آنها را در رنگ های مختلفی تولید نمود. در نتیجه دسته بندی و شناسایی آنها بسیار آسان خواهد بود. به عنوان مثال، امگا3 و ویتامین E در اغلب مواقع با سافت ژل های زرد رنگ تولید میشوند.

مصرف آسان کپسول ژله ای

از مهم ترین و اصلی ترین دلایل که باعث شده اند اغلب افراد سافت ژل را به کپسول های معمولی ترجیح دهند، بلع و مصرف آسان آنها می باشد. با توجه به اینکه لایه بیرونی این کپسول ها از ژلاتین می باشد، به همین دلیل بلع آن آسان بوده و بوی مواد دارویی داخل آن برای بیمار آزار دهنده نمی باشد.

سافت ژل بهتر است یا کپسول و قرص؟

در حالت کلی نمی توان مقایسه مناسبی برای قرص، کپسول و کپسول های ژله ای از نظر برتری برای مصرف ارائه داد. در صنعت داروسازی با توجه به نوع مواد دارویی و اثراتی که بر سایر اعضا و سیستم گوارش ایجاد می کنند و همچنین طعم و بو و مزه آنها و زمان بندی برای اثرگذاری آنها بر بدن، مواد دارویی به صورت قرص و سافت ژل و کپسول های معمولی تولید میشوند.

بیشتر بخوانیم : دستگاه بلیستر کارتونینگ

مراحل تولید سافت ژل

با توجه به مزایای متعددی که کپسول های ژله ای به همراه دارند و تمایل زیاد افراد به استفاده از آنها به جای قرص و کپسول های معمولی، تجهیزات و دستگاه ها و روش تولید سافت ژل در طول سالهای اخیر با تغییر و تحول زیادی مواجه شده است.

به طوریکه از سال 1933 از روش و دستگاه پیشنهادی رابرت پی شرر (Robert P.Scherer) استفاده میشود و تنها در نوع طراحی تجهیزات تغییراتی صورت گرفته است. در حال حاضر برای تولید سافت ژل از روش ماتریس چرخان استفاده میشود که عملکرد آن به صورت زیر می باشد:

  • دو لایه ژلاتینی غلطان روی صفحه مخصوصی از دستگاه قرار گرفته و مواد دارویی با حالت خمیری و غیر محلول روی آن قرار میگیرد.
  • صفحه حاوی ماده دارویی خمیری و ژله ای برش خورده و دو قالب گردان به آنها شکل و فرم می دهند. به عبارت دیگر، ورق های حاوی ماده دارویی درون قالب های گردان قرار گرفته و به شکل توپی یا استوانه ای و غیره پرس و تغییر شکل پیدا می کنند.

ماشین آلات تولید سافت ژل

در خط تولید سافت ژل از تجهیزات مختلفی برای تولید و بسته بندی و غیره استفاده میشود که از مهم ترین آنها می توان به مخزن ذوب ژلاتین، خشک کن، مخزن ذخیره ژلاتین و هموژنایزر کلویید میل و دستگاه های پرکن اشاره نمود.

میخک فارما از بزرگترین شرکت های شیمی دارو می باشد که تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در خطوط تولید انواع دارو را از برندهای شناخته شده و معتبر دنیا ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه تماس بگیرید.    

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: