یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

خط تولید جامدات

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

خط تولید جامدات

خط تولید جامدات جزو مهم‌ترین بخش‌های خطوط تولید دارو به شمار می‌رود. در این بخش از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که به روز بودن آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی وضعیت خطوط دارو تأثیر مستقیمی بر تولید محصولات استاندارد دارد. در این مقاله شرکت میخک فارما اطلاعاتی در مورد خط تولید جامدات ارائه خواهد داد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

خط تولید جامدات چیست؟

شرکت‌های تولید دارو به طور کلی دارای چندین بخش هستند که هرکدام از این بخش‌ها برای هدف به خصوصی ایجاد شد‌اند. یکی از این بخش‌ها خط تولید جامدات است که خود شامل سه قسمت گرانول سازی، پرس و روکش قرص می‌شود.

 در خطوط تولید جامدات فعال در کشور ما سالانه تعداد بسیار زیادی قرص و کپسول و داروهای مختلف تولید می‌شود. این داروها بیشتر مربوط به حوزه اعصاب، گوارش و دیابت هستند. البته با توجه به شرایط تحریم‌های دارویی و محدودیت بسیاری از داروها، خطوط تولید شرکت‌ها ایرانی در عرصه تولید داروهای دیگری نیز گام‌هایی برداشته‌اند. آن‌ها توانسته‌اند نمونه‌های بسیاری از محصولات خارجی را در کشور تولید و عرضه کنند.

تحریم‌ها باعث شده است که شرکت‌های وارد کننده و تولید کننده دارو به خطوط تولیدی و دستگاه‌های بیشتری نیاز داشته باشند. این موضوع اهمیت و کاربرد این تجهیزات را مشخص می‌کند.

کاربرد خط تولید جامدات چیست؟

همانطور که گفته شد خط تولید جامدات شرکتهای دارویی یکی از اصلی ترین بخش‌های شرکت‌های تولید دارو است. از دلایل مهم ایجاد این بخش در شرکتهای دارویی تولید محصولات قرص و کپسول است. در این بخش پرس، روکش، گرانولاسیون ، فیلینگ کپسول و بسته بندی انجام می‌شود.

  • در بخش تولید گرانول با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و مطابق با استانداردهای بین المللی مواد دارویی به گرانول تبدیل می‌شوند. استفاده از گرانول‌ها ساده‌ترین روش برای تولید قرص و کپسول است
  • بعد از گرانولاسیون، داروهایی که باید به قرص تبدیل شوند، وارد دستگاه پرس قرص می‌شوند
  • عملیات روکش کردن قرص‌ها نیز در همین مرحله انجام می‌شود
  • پرکردن کپسول‌ها توسط دستگاه فیلینگ در قسمت فیلینگ خط تولید جامدات انجام می‌شود
  • مرحله پایانی نیز بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها با توجه به استانداردهای بین المللی است
بیشتر بخوانیم : تجهیزات آزمایشگاهی

هزینه خط تولید جامدات

ظرفیت تولید خط تولید جامدات متفاوت است. به طور کلی نمی‌توان در مورد هزینه دقیق این خط تولید صحبتی کرد. اما مشورت به کارشناسان این حوزه در برآورد هزینه‌ تقریبی امکان پذیر است. در سال‌های اخیر خطوط تولید در بخش‌های مختلف صنایع دارویی ایران آغاز به کار کرده است. به عنوان مثال یکی از سریع‌ترین خط تولید جامدات در کشور با ظرفیت سالانه۶ میلیارد قرص، هزینه بالغ بر ۲۵ میلیون یورو به دنبال داشته است. این یکی از گسترده‌ترین پروژه‌های داروسازی ایران به شمار می‌رود.

دلایل استفاده از خط تولید جامدات

خط تولید جامدات برای تولید داروهای مهم ‌برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و ام اس ایجاد شده است. به طور کلی این بخش در صنعت داروسازی به تولید قرص‌ها و کپسول‌ها اختصاص می‌یابد. دستگاه‌های مختلفی در این خط تولید کاربرد دارند. به عنوان مثال دستگاه پرس قرص یکی از مهم‌ترین بخش‌های این خط تولید است.

در کنار دستگاه‌های پرس قرص، دستگاه‌های فیلینگ نیز برای تولید کپسول‌ها کاربرد دارند. صنایع دارویی مختلف برای عرضه داروهای خود به چنین خط تولیدی نیاز دارند. شرایط تحریم نیز ورود برخی از داروها به ایران را با مشکل مواجه کرده است. به همین دلیل شرکت‌های داخلی، برای تولید داروهای بیشتری اقدام کرده‌اند.

بیشتر بخوانیم : خط تولید واکسن

مزایای خط تولید جامدات

وجود خط تولید جامدات در شرکت‌های داروسازی در شرایط تحریم اهمیت بسیار زیادی دارد. از مزایای ایجاد خطوط تولید جامدات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گام برداشتن در جهت تولید داروهای خاص
  • تأمین نیاز داروها در داخل کشور
  • مبارزه با شرایط تحریم دارو
  • ایجاد شرایط کارآفرینی و استخدام نیروهای متخصص
  • صرفه جویی ارزی

 

دستگاه کپسول فیلینگ چیست؟

کپسول یکی از مدل های رایج دارو می باشد که مواد پودری یا گرانولی درون مخزن پلاستیکی و ژله ای مسدود میشوند. با توجه به ساختار منحصر به فردی که این نوع داروها دارند، پر کردن و بسته بندی آنها نیاز به تجهیزاتی خاصی دارد و با پر کن قرص های معمولی متفاوت خواهند بود. دستگاه کپسول فیلینگ به تجهیزات و ماشین آلاتی گفته میشود که مقدار مشخصی از مواد دارویی پودری را درون یکی از مخازن کپسول تزریق نموده و در مرحله بعد درپوش آن کاملا محکم میشود.

کپسول فیلینگ - mikhakpharma.com

این دستگاه ها در مدل های مختلف نیمه اتوماتیک و اتوماتیک و ابزارهای دستی تولید میشوند. مهم ترین ویژگی مشترک در میان انواع این تجهیزات، دقت بالا در مقدار مواد دارویی درون هر سلول است.

در مدل های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک کپسول فیلینگ سیستم پنوماتیک پیاده سازی میشود. به همین دلیل کمپرسور در کنار دستگاه قرار گرفته و هوای مورد نیاز برای حرکت دادن دستگاه از این طریق تولید میشود. تزریق هوا نیز از دیگر بخش های دستگاه می باشد که منجر به حرکت نازل ها و قطعات متحرک برای پر کردن و بستن درب کپسول خواهد شد.

بیشتر بخوانیم : فیلتر هپا

اجزای کپسول فیلینگ

برای پیاده سازی ساختار و عملکرد کپسول فیلینگ از اجزای متعددی استفاده میشود. از مهم ترین این اجزا می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:
  • هومر کپسول: صفحه فلزی بسیار مقاوم با سلول های متعدد برای قرار گرفتن یکی از دو بخش کپسول درون آن. این صفحات دارای سنسور بوده و از خالی بودن تمام مخزن ها دستگاه را مطلع می کند.
  • واحد تغذیه کپسول: مخازن خالی کپسول درون این واحد قرار گرفته و دارای حرکت ثابت هستند.
  • مخزن پودر: پودر و مواد دارویی درون این مخزن قرار میگیرند.
  • پر کن کپسول: دارای یک بخش برای پر کردن کپسول با دوز مشخص؛ این بخش نیز دارای سنسور سطح برای بررسی نحوه پر کردن کپسول ها می باشد.
  • واحد بستن درب کپسول
علاوه بر موارد فوق، درب های ایمنی قفل شوند نیز در بخش های مختلف دستگاه قرار دارد تا استانداردهای ایمنی رعایت شوند. واحد تولید کننده هوا و توزیع هوا نیز از اجزای بسیار مهم در دستگاه های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک می باشند.

نکات مهم در انتخاب کپسول فیلینگ

کپسول فیلینگ ها دارای تنوع بسیار بالایی از نظر طراحی داخلی، قابلیت ها، اندازه و ابعاد و ظرفیت و نحوه عملکرد می باشند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم قبل از خرید این ماشین آلات به نکات زیر توجه داشته باشید:
  • متناسب با میزان تولید کپسول به صورت روزانه نوع دستگاه را انتخاب کنید. کپسول فیلینگ ها دارای نوع بالایی از این نظر بوده و مدل های 90، 40 و 20 تایی و غیره با سرعت های متنوع و قابل تنظیم در بازار موجود می باشند.
  • اگر تعداد کپسول های تولیدی به صورت روزانه کم می باشد، مدل های دستی گزینه ای کاربردی و ارزان می باشد. برای محیط های دارای حجم متوسط کپسول تولیدی در روز مدل های نیمه اتوماتیک و برای کارخانجات داروسازی مدل های اتوماتیک مناسب خواهند بود.
  • اندازه و ابعاد دستگاه را متناسب با شرایط محیط نصب انتخاب کنید. مدل های اتوماتیک از نظر ابعاد بزرگتر از نیمه اتوماتیک هستند.
  • قبل از خرید کپسول فیلینگ بررسی کنید که ایا برند مربوطه گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می د هد یا خیر؟ مدل های معتبر دارای گارانتی می باشند و با خیال آسوده می توانید آنها را انتخاب کنید.
  • به قابلیت های موجود در دستگاه و نوع سنسورهای به کار رفته در آنها دقت کنید .
جمع‌بندی

خط تولید جامدات در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در مورد خطوطی که برای تولید قرص‌ها و کپسول‌ها به کار می‌روند، اطلاعاتی ارائه دهیم. شرکت شیمی داروی میخک در زمینه عرضه تجهیزات مورد نیاز برای تولیدکنندگان دارو فعالیت می‌کند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: