یکشنبه 5 فروردین 1403
جستجو کردن
Close this search box.

دستگاه تولید ماسک

جستجو کردن
دسته بندی ها
دسته‌ها

دستگاه تولید ماسک

در ماه‌های اخیر و با شیوع بیماری کرونا استفاده از ماسک در کشور ایران و کلیه‌ی کشور‌های جهان افزایش چشمگیری یافته است. به همین دلیل اهمیت تولید سریع‌تر و با استاندار بالاتر ماسک دو چندان شده است. تولید ماسک می‌تواند به روش تماما دستی صورت بگیرد. تولید ماسک با این روش علاوه بر کند بودن از استاندارد و کیفیت کافی نیز برخوردار نخواهد بود‌.

تولید ماسک روش دیگری نیز دارد. استفاده از دستگاه تولید ماسک برای تولید انبوه مناسب است. دستگاه تولید ماسک در زمان بسیار کم قادر به تولید تعداد زیاد و باکیفیت انواع ماسک است. امروزه مراحل صفر تا صد تولید ماسک با استفاده از دستگاه‌های نیمه اتومات و تمام اتوماتیک در سراسر دنیا انجام می‌شود. در این مقاله به توضیح درباره‌ی انواع دستگاه تولید ماسک، کاربرد و مزایا و هزینه‌ی استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

فایل صوتی این متن

کاربرد دستگاه تولید ماسک

دستگاه تولید ماسک برای سرمایه‌گذران و افرادی که قصد دارند ماسک را در تعداد انبوه تولید و به بازار عرضه کنند، کاربرد دارد. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان انواع ماسک را بر اساس استاندارد‌های جهانی و در کمترین زمان ممکن تولید کرد. ماسک‌های فیلتر دار یا N95 و ماسک‌های پزشکی را نیز می‌توان با کمک این دستگاه‌ها تولید کرد. دستگاه تولید ماسک به فضا و سرمایه‌ی زیادی احتیاج ندارد. به ویژه در شرایط شیوع کرونا و به علت نیاز فزاینده به ماسک، اخذ مجوز‌های لازم برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی ماسک به سادگی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانیم : دستگاه بلیستر کارتونینگ

انواع دستگاه تولید ماسک

دستگاه تولید ماسک در انواع گوناگونی ساخته می‌شوند. این دستگاه‌ها را می‌توان بر اساس نوع کاربرد به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد:

  • دستگاه نیمه اتوماتیک
  • دستگاه تمام اتوماتیک

دستگاه تمام اتوماتیک

 با استفاده از دستگاه تمام اتوماتیک همه‌ی مراحل تولید ماسک، اعم از برش و دوخت ماسک پزشکی به صورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می‌شود. دستگاه تولید ماسک تمام اتوماتیک، دوخت ماسک‌ها را با استفاده از دوخت آلتراسونیک انجام می‌دهد. این دستگاه‌ها در انواع مدل‌ها با بدنه‌ی آلومینیومی در بازار موجود هستند. دیگر ویژگی‌های دستگاه تولید ماسک تمام اتوماتیک عبارتند از؛ 

  • بهره‌مندی از پنل لمسی به زبان‌های فارسی و انگلیسی
  • بهره‌مندی از موتور کم صدا و با تغذیه‌ی اتوماتیک

برای تکمیل فرایند بسته ‌بندی ماسک‌ها به صورت اتوماتیک از دستگاه جت پرینتر استفاده می‌شود. دستگاه‌های جت پرینتر قابلیت چاپ تاریخ تولید، انقضا، قیمت و دیگر اطلاعات لازم روی بسته بندی را دارند.

ماسک ها روی خط ماشین ساخته می شوند که بافت های نبافته را از حباب جمع می کند ، به صورت اولتراسونیک لایه ها را به هم جوش می دهد و روی ماسک ها با نوار بینی ، حلقه گوش و قطعات دیگر مهر می زند. سپس ماسک های تکمیل شده قبل از ارسال به خارج از کارخانه استریل می شوند.

دستگاه نیمه اتوماتیک

در خط تولید ماسک نیمه اتوماتیک از دستگاه‌های کش زن و دستگاه بدنه زن استفاده می‌شود.  در خط تولید تمام اتوماتیک، از دستگاه تولید ماسک تمام اتوماتیک به همراه بخش بسته بندی و کارتنینگ و همچنین دستگاه تولید ماسک فیلتردار دارای سوپاپ تمام اتوماتیک استفاده می‌گردد.

قابلیت تولید دستگاه های تولید ماسک سه لایه و دارای فیلتر N95 تمام اتوماتیک در حدود ۷۰۰۰ عدد ماسک در ساعت است. در حالی ظرفیت تولید دستگاه تولید ماسک نیمه اتوماتیک ۳۰۰۰ عدد در ساعت است. لازم به ذکر است که منظور از تولید ماسک، طی شدن مراحل کامل تولید، یعنی دوخت و کش گذاری و برش ماسک‌ها است.v

دلایل استفاده از دستگاه تولید ماسک

تولید ماسک را به روش دستی نیز می‌توان انجام داد. اما برش و دوخت ماسک به روش دستی از دقت کافی برخوردار نیست. هم‌چنین به دلیل دخالت زیاد دست در این روش، تولید ماسک دستی چندان بهداشتی نخواهد بود. تولید ماسک به روش دستی بسیار زمان‌بر است. این روش به نیروی کار آموزش دیده و متخصص در برش و دوخت نیاز دارد. تولید ماسک به روش دستی هم‌چنین هزینه‌ی زیادی دارد. زیرا در این روش علاوه بر نیروی کار ماهر به چرخ‌های دوخت حرفه‌ای نیز احتیاج است.

به دلایل فوق استفاده از دستگاه تولید ماسک رواج فراوانی یافته است. زیرا تولید ماسک با دستگاه به نیروی کار ماهر و چرخ‌های دوخت حرفه‌ای کمیاب احتیاج ندارد. هم‌چنین تولید ماسک با دستگاه کیفیت و استاندارد ماسک‌ها را افزایش می‌دهد و به خاطر عدم دخالت دست بهداشتی است. دستگاه تولید ماسک هم‌چنین سرعت تولید را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانیم : خط تولید پماد

قیمت دستگاه تولید ماسک

قیمت دستگاه تولید ماسک نسبت به بازدهی و سودآوری بالای آن بسیار به صرفه است. قیمت این دستگاه‌ها بسته به نوع و مدل‌ آن‌ها متفاوت است. دستگاه‌های تولید ماسک داخلی علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب، از گارانتی و خدمات پس از فروش بسیار مناسبی نیز برخوردارند.

دستگاه‌های تولید ماسک  با استفاده از فلز  ضد زنگ تولید شده‌اند و به همین دلیل در تماس با رطوبت و هوا، از مقاومت خوبی برخوردار هستند. با استفاده از دستگاه های تولید ماسکو کش زن اتوماتیک، فرآیند نصب کش به ماسک‌ها به سرعت و به صورت خودکار انجام می‌شود. 

لازم به ذکر است که هزینه‌ی راه اندازی خط تولید ماسک سه لایه پزشکی از خط تولید ماسک فیلتر دار کمتر است.   با این وجود خرید دستگاه تولید ماسک پزشکی و راه اندازی خط تولید این کالای بهداشتی سود دهی بسیار زیادی دارد.

مزایای دستگاه تولید ماسک

مزایای استفاده از دستگاه تولید ماسک عبارتند از:

  • سرعت تولید ماسک بالا: دستگاه تولید ماسک در هر دقیقه حدود ۵۰ عدد ماسک تولید می‌کند. حتی می‌توان سرعت تولید این دستگاه‌ها را تنظیم کرده و به ۱۲۰ عدد در دقیقه رساند.
  • مصرف انرژی کم: دستگاه‌های تولید ماسک برق کمی مصرف می‌کنند و با محیط زیست سازگاری دارند.
  • تولید ماسک با استاندارد و کیفیت بالا: این دستگاه‌ها قادر به تولید ماسک با استاندارد‌های جهانی و کیفیت بالا هستند. دستگاه تولید ماسک از قابلیت دوخت آلتراسونیک برخوردار است‌.
  • مزایای صنعتی: دستگاه‌های تولید ماسک تمام و نیمه اتوماتیک هستند و ظرفیت تولید بالایی دارند.
  • سود‌دهی بالا: دستگاه تولید ماسک سوددهی بالایی را برای صنعتگران به ارمغان می‌آورد. همچنین این دستگاه‌ها اغلب دارای گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش از جمله تامین قطعات هستند.
  • کاربرد آسان: کار کردن با دستگاه تولید ماسک راحت است و هر دستگاه تنها به یک متصدی احتیاج دارد‌. کار کردن با این دستگاه معمولا در زمان نصب دستگاه به متصدیان آموزش داده می‌شود.

 روش هایی وجود دارد که ممکن است ویروس را از بین ببرد یا غیرفعال کند اما می تواند به ماسک آسیب برساند. این موارد شامل قرار دادن ماسک در اتوکلاو یا مایکروویو ، اعمال حرارت خشک ، شستن ماسک با صابون یا پاک کردن آن با الکل ایزوپروپیل ، سفید کننده یا دستمال های ضد عفونی کننده است.

خط تولید ماسک فیلتردار N95

ماسک تنفسی N95 یک وسیله محافظتی تنفسی است که از نظر مقاومت در برابر مایعات، بازده فیلتراسیون با ماسک های پزشکی شباهت دارد. توجه داشته باشید که لبه های این ماسک به گونه ای طراحی شده اند که اطراف بینی و دهان را مهر و موم می کند و از تعداد لایه های بیشتری ساخته شده اند. اما خط تولید ماسک فیلتردار به چه صورت است ؟

    1. پارچه بدون بافت به همراه پارچه ملت بلون و کربن فعال را در قسمت تغذیه دستگاه می گذاریم.
    2. مرتب شدن لایه های خارجی، داخلی و میانی
    3. وصل شدن کش های گوش به لایه ها توسط غلتک های هدایت کننده
    4. حالا نوبت لایه ها است که توسط جوش آلتراسونیک به یکدیگر متصل شوند.
    5. نصب گیره فلزی
    6. برش ماسک و تقارن لبه ها بر روی هم

برخی از دستگاه های موجود در بازار ابتدا بدنه ماسک را برش زده و سپس کش گذاری می کند که باعث کاهش عمر دستگاه و خرابی زودرس می گردد در حالیکه باید این روند بصورت معکوس انجام گیرد.

دستگاه تولید ماسک پزشکی

خط تولید ماسک پزشکی کاملاً اتوماتیک و بدون تماس انسان، ایده آل برای تولید ماسک های با کیفیت بالا است.

مشخصات دستگاه تولید ماسک پزشکی :

    1. سیستم ذوب اولتراسونیک
    2. سه لایه پارچه بدون بافت به به طور خودکار تراز شده و به خط تولید اضافه می شوند.
    3. تغذیه خودکار و قرار دادن فنر برای قسمت بینی ماسک
    4. فنرهای های بینی و نوارهای گوش با جوشکاری مافوق صوت به طور خودکار بریده شده و جوش می خورند.
    5. شمارش خودکار
    6. دستگاه تولید ماسک پزشکی قادر به تولید 70-80 قطعه در دقیقه است.
    7. نصب و نگهداری آسان سیستم کنترل PLC و صفحه کنترل کاربر پسند
    8. قاب آلیاژ آلومینیوم محکم و مقاوم در برابر زنگ زدگی جهت افزایش دوام دستگاه

دستگاه تولید ماسک بعد از چندساعت کار نیاز به استراحت و خنک شدن دارد. در برخی از این دستگاه ها هیچ گونه سیستم هشدار دهنده ای وجود ندارد و در صورت عدم اطلاع اپراتور ممکن است دستگاه کاملا از کار افتاده و خسارت جبران ناپذیری را به تولید کننده وارد نماید.

دستگاه کش زن ماسک

دستگاه کش زن دستی ابعاد کمی داشته و برای کسانی که فضای کافی ندارند، بسیار مناسب است. برای استفاده از این دستگاه باید اپراتور ماسک ها را در محل مخصوص خود قرار داده و سپس دستگاه کش را روی محل مشخص پرس نماید.

 البته دستگاه های کش زن اتوماتیک برای تولیدات گسترده، کاربرد بیشتری دارند. لازم به ذکر است که برای راه اندازی این خط تولید تنها دو الی سه اپراتور نیاز دارید. اپراتورها با استفاده از پنل دیجیتالی تعبیه شده بر روی دستگاه تولید ماسک می توانند، تنظیمات دستگاه را تغییر داده و فرآیند تولید ماسک را کنترل نمایند.

فناوری های رایج در بعضی از انواع دستگاه تولید ماسک

به طور کلی فناوریهای متنوعی در برخی دستگاه های تولید ماسک مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت به بعضی از این فناوریها اشاره شده است:

    • تعبیه آلارم : در این فناوری پس از داغ شدن دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود و از ضرر سنگین به تولید کننده جلوگیری می گردد.
    • پارتشین بندی و تعبیه کولر گازی از مواردی است که با خنک نگه داشتن دستگاه تولید ماسک امکان تولید بالای ماسک در روز را بدون وقفه فراهم می کند.
    • نصب اینورتر در دستگاه و تابلو برق پیشرفته باعث کنترل سرعت و کاهش مصرف برق می شود.
    • استفاده از سه بخش مجزا آلتراسونیک در بخش دوخت و برش و کش زنی به این ترتیب کیفیت تولید افزایش می باید.
    • سیستم کنترل PLC و سیستم نمایشگر لمسی دوزبانه از فناوریهای مورد استفاده در دستگاه های تولید ماسک است که به راحتی امکان تنظیمات دستگاه را برای شما فراهم می آورد.

قابلیت دستگاه تولید ماسک و عملکرد آن

دستگاه تولید ماسک دارای قابلیت های زیادی است. به عنوان نمونه دستگاه فول اتوماتیک تولید ماسک تمامی مراحل دوخت ماسک را به صورت تمام اتوماتیک با سیستم التراسونیک انجام می دهد. این دستگاه از به روزترین تکنولوژی، سیستم التراسونیک و کش زن تمام اتوماتیک برخوردار است.

 

اداره غذا و داروی ایالات متحده روز سه شنبه گفت برخی ماسک های صورت حتی اگر تاریخ انقضای سازنده آنها تمام شده باشد ، قابل استفاده است. دستگاههای تنفسی مانند ماسکهای N-95 یکبار استفاده می شوند و نباید شسته شوند ، اما برخی از آنها را می توان آلودگی زدایی و استفاده مجدد کرد.

اجزای کلی دستگاه تولید ماسک

با توجه به مراحلی که در قسمت بالا ذکر گردید میتوان گفت که دستگاه تولید ماسک از دو قسمت تولید بدنه ماسک و بخش دوم قسمت کش زنی ماسک های تولید شده تشکیل شده است . سیستم کش زنی دستگاه تولید ماسک از تکنولوژی اولتراسونیک استفاده می کند. در این قسمت فرآیند اتصال کش روی بدنه ماسک ها به وسیله امواج مافوق صوت انجام میشود. در واقع کش زن های تولیدی در نمونه های نقطه زن پنوماتیک اولتراسونیک هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به اینکه سرعت سیستم کش زن نسبت به بخش تولید بدنه کمتر است، بنابراین برای هر خط تولید بدنه ماسک لازم است از 3 عدد دستگاه کش زن استفاده کنید تا به بیشترین میزان راندمان کاری و سود دهی برسید.

جمع‌بندی

در این مقاله اطلاعاتی در مورد دستگاه تولید ماسک ارائه شد. شرکت شیمی داروی میخک، مجموعه‌ای است که در آن تیم حرفه‌ای از متخصصان در صنعت داروسازی و تجهیزات وابسته به آن فعالیت می‌کنند. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید سوالات خود را مطرح کنید. راه‌های ارتباطی با ما در سایت درج شده است.

سوالات متداول

دستگاه کش زن دستی ابعاد کمی داشته و برای کسانی که فضای کافی ندارند، بسیار مناسب است. برای استفاده از این دستگاه باید اپراتور ماسک ها را در محل مخصوص خود قرار داده و سپس دستگاه کش را روی محل مشخص پرس نماید.

  1. سیستم ذوب اولتراسونیک

  2. سه لایه پارچه بدون بافت به به طور خودکار تراز شده و به خط تولید اضافه می شوند.

  3. تغذیه خودکار و قرار دادن فنر برای قسمت بینی ماسک

  4. فنرهای های بینی و نوارهای گوش با جوشکاری مافوق صوت به طور خودکار بریده شده و جوش می خورند.

  5. شمارش خودکار

  6. دستگاه تولید ماسک پزشکی قادر به تولید 70-80 قطعه در دقیقه است.

  7. نصب و نگهداری آسان سیستم کنترل PLC و صفحه کنترل کاربر پسند

  8. قاب آلیاژ آلومینیوم محکم و مقاوم در برابر زنگ زدگی جهت افزایش دوام دستگاه

تولید ماسک را به روش دستی نیز می‌توان انجام داد. اما برش و دوخت ماسک به روش دستی از دقت کافی برخوردار نیست. هم‌چنین به دلیل دخالت زیاد دست در این روش، تولید ماسک دستی چندان بهداشتی نخواهد بود. تولید ماسک به روش دستی بسیار زمان‌بر است. این روش به نیروی کار آموزش دیده و متخصص در برش و دوخت نیاز دارد. تولید ماسک به روش دستی هم‌چنین هزینه‌ی زیادی دارد. زیرا در این روش علاوه بر نیروی کار ماهر به چرخ‌های دوخت حرفه‌ای نیز احتیاج است.

 برای تماشای ویدئو زیر فیلتر شکن خود را روشن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با میخک فارمد

برای مشاوره و درخواست خدمات و محصولات، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازرگانی

مهندس خزعل:

مهندس نعمتی:

فنی مهندسی

دکتر سلطانی:

مهندس شکری: